În paşi de boléro



            Dans popular spaniol, cu ritm legănat, care te poartă într-o lume parcă ireală, care te îndeamnă la dans, care dă dovadă în acelaşi timp de eleganţă, de prestanţă şi de senzualitate. Acesta este Boléro-ul.
            Cea mai populară şi mai îndrăgită creaţie simfonică a lui Maurice Ravel, poartă numele acestui dans, fiind compus la cererea dansatoarei Ida Rubinstein pentru a-i servi la Gala de Balet ce avea loc nu peste mult timp la Opera din Paris.
            Conceput pe un ritm ostinat care persistă pană la sfârşitul lucrării, Boléro-ul ne prezintă o temă, alcătuită din 2 perioade muzicale, ce este expusă pe rând de flaut, clarinet, basson, oboi d’amore şi trompetă, fiind repetată de-a lungul compoziţiei de 18 ori.
            Cu toate acestea, melodia nu este una monotonă. Ravel o concepe în aşa fel, încât, de fiecare dată când va fi expusă, ea va îmbrăca noi înfăţşări, noi culori timbrale, noi intensităţi. Astfel lucrarea se prezintă într-un continuu crescendo, pâna la pragul de fortissimo, moment ce abundă în fortă şi expresivitate, având un final triumfător.
            Acestor pagini muzicale minunate scrise de Ravel, li s-au alăturat Les Offrandes oubliées de Olivier Messiaen şi Les nuits d'été de Hector Berlioz. Toate acestea s-au petrecut la Ateneul Român. Programul după cum se poate observa a fost unul frumos, atractiv, alăturarea celor 3 compozitori dovedindu-se a fi una foarte bine aleasă, pe placul întregului public.
            Dirijorul din această seară, Christian Badea, a studiat vioara la Conservatorul de Muzică din Bucureşti şi dirijatul de orchestră la Bruxelles. Pe parcursul studiilor a avut ocazia să se perfecţioneze sub îndrumarea unor personalităţi precum: Herbert von Karajan (la Mozarteum - Salzburg) şi cu Leonard Bernstein (la Julliard SchoolNew York). Având numeroase concerte, colaborări şi distincţii la activ, Christian Badea este aclamat în cele mai prestigioase săli de concert şi teatre lirice din Europa, America de Nord şi Asia.
            Vreau să reamintesc cat de important este ca doar privindu-l pe dirijor să înţelegi rostul întregii partituri; sensul, nuanţele, tempo-ul, toate ar trebui citite prin cel ce ţine în mână bagheta. Acest lucru se întâmplă de fiecare dată când cel care se află în faţa orchestrei este Christian Badea.
            De-a lungul interpretării piesei Les Offrandes oubliées de Olivier Messiaen, orchestra s-a arătat maleabilă şi s-a lăsat condusă de mişcările când elegante şi blânde, când agitate şi pline de patos ale dirijorului. Lucrarea este structurată pe fraze mari ce au la bază acorduri cu note adăugate şi sunete alterate, ce au rolul de a tensiona şi precipita mai mult conducerea liniei melodice.
            Parcă regăseai în muzica lui Messiaen 2 personaje: unul calm, paşnic şi melancolic, altul agitat, nervos şi tensionat. Această meditaţie simfonică are o formă tripartită, fiind alcătuită aşadar din 3 mişcări ce pot reprezenta nişte tablouri pe care însuşi compozitorul ni le explică: prima mişcare are ca temă crucea pe care a fost răstignit Iisus, a doua – căderea în păcat, iar a treia – euharistia, ”pâinea vieţii şi a iubirii”. 
            Lucrarea Les nuits d'été de Hector Berlioz este în fapt un ciclu de 6 melodii, ce au fost scrise iniţial doar pentru pian şi voce. Orchestrate ulterior, melodiile ajung să transmită mult mai mult, să exprime mult mai bine ideea textelor şi să ajungă mai uşor la inimile melomanilor.
Cântecele exprimă o multitudine de sentimente de durere, deziluzie, spaimă, disperare, melancolie, resemnare, ori descriu în tonuri mai vesele peisaje de primăvara.
Am ascultat acest ciclu de lucrări în interpretarea sopranei Cristina Radu, care a fost aclamată de întreaga sală la sfâşitul prestaţiei. Aceasta ne-a încântat încă de la primele măsuri cu căldura vocii sale. A interpretat fiecare lucrare în parte cu un foarte bun simţ al nuanţelor şi al dozajului, ajutată fiind de o voce bună şi de un vibrato cald şi plăcut, folosit exact acolo unde este necesar.

Comentarii

Postări populare