Luni, 17 decembrie, în sala Atelier din cadrul Universităţii Naţionale de
Artă Teatrală şi Cinematografică, a avut loc ultima reprezentaţie a musicalului
Chicago, un spectacol cu atât mai
interesant cu cât a fost jucat şi realizat în întregime (costume, lumini,
coregrafie, sonorizare etc.) de studenţii în anii I şi II la master, UNATC, coordonaţi
de regizorul Gelu Colceag.
Aşadar, ajunşi în curând la sfarşitul anului şi totodată
la cel al lumii, după părerea celor care au intrepretat calendarul mayaşilor,
ne-am delectat cu momente muzicale precum “All
that Jazz”, “We Both Reached for the
Gun”, “Chicago - Roxie (the Name on
Everyone's Lips)”, “Funny Honey”
“Razzle dazzle them” sau “Nowadays”. Toate acestea într-o atmosferă de multe ori
încinsă de domnişoarele îmbrăcate provocator, ce le încântau privirile domnilor
cu numere demne de un spectacol de cabaret.
Trebuie precizat faptul că spectacolul
are dublă distribuţie pentru unele roluri, şi
după spusele unora, difereţele dintre o distribuţie şi alta sunt
vizibile.
La baza musicalului şi ulterior a
filmului Chicago stă o piesă din 1926, “The Brave Little Woman”, inspirată
dintr-o poveste reală. Piesa a fost adaptată în două rânduri pentru marele
ecran: în 1927 (într-un film mut) şi în 1942. În 1975 John Kander (muzica),
Fred Ebb (versuri) şi Bob Fosse (carte), trei maeştrii ai Broadway-ului realizează
musicalul Chicago, care va avea parte
de un succes răsunător.
Revenind la Chicago-ul nostru
românesc, descoperim un spectacol plin de umor, energie, frumuseţe, dans,
culoare dar şi de multe ...pene. Introducerea în atmosferă a fost şi ea una
interesantă, pe ritm de rap.
Momente memorabile din spectacol
care au avut parte atât de admiraţia publicului cât şi a mea, au fost scena în
care se sugerează spânzurarea unguroaicei Huniak, iar un alt moment, de această
dată unul comic, scena cu rolul în travesti al lui Emilian Mârnea, care a fost
pe deliciul oamenilor aflaţi în sală.
Un spectacol foarte reuşit, de calitate, plurivalent, ce
a fost pe placul tuturor, îmbinând într-un mod atractiv teatrul cu coregrafia,
cu costumele, decorul şi muzica. Probabil, marea mea surpriză a fost să-mi dau
seama că un musical realizat de studenţi de la actorie este la fel de bun ca
unul realizat de studenţi de la muzică, sau chiar mai bun, pe alocuri. Să
compenseze oare jocul actoricesc? Sau poate coregrafia, sau decorurile... Defapt
nu ştiu de ce mai folosesc verbul acesta “a compensa” pentru că nu este nimic
de compensat, până şi vocile lor au fost bune, vorba aceea: au fost de acolo.
Nu am observat falsuri, gâfâieli, sau alte accidente din acestea, pe care şi un
muzician le întâmpină într-un spectacol de o asemena anvergură.
Dar aici nu mai vorbim de o
comparaţie între studenţii unei facultăţi de muzică şi una de actorie, pentru
că acest musical se joacă pentru prima dată. Şi deci, vorbim aici de o
comparaţie între originalul Chicago
şi distribuţia de la UNATC. Nu este deloc uşor să te ridici la nivelul
actorilor precum Rene Zellweger, Katerine Zeta Jones sau Richard Gere, care au
făcut cunoscut acest spectacol. Dar ei au reuşit şi s-au ridicat la aşteptările
tuturor.
În ceea ce priveşte traducerea în română, îmi dădea de
multe ori bătăi de cap în momentul în care vroiam să fredonez spre exemplu „Razzle
dazzle them”, şi noile versuri îmi tăiau elanul, sunând un pic straniu: „Zăpăceşte-i
rău”. Coregrafia este cea originală, însă pe alocuri adaptată pentru un număr
mai mic de interpreţi. Oricum, aceste lucruri nu sunt nicidecum minusuri, ba
din contră fac din specatcol unul şi mai orginal şi mai hazliu, şi mai frumos.
Vă invit,
aşadar, la Chicago!
Foto: Mihai
Cosma, Diana Muresan
Comentarii
Trimiteți un comentariu