Acorduri bartokiene
Concertul Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu din data de 30 noiembrie a fost un adevărat eveniment muzical, fapt datorat prezenţei Mihaelei Martin pe scena Ateneului, care a interpretat într-un mod fabulos Concertul nr. 2 pentru vioară şi orchestră de Béla Bartók. În program s-a mai aflat şi Simfonia nr. 2 în re major, op. 73 de Johannes Brahms, orchestra fiind condusă de maestrul Christian Badea.
Momentul cel mai aşteptat al serii
şi pentru care sala mare a Ateneului s-a dovedit a fi neîncăpătoare, l-a
reprezentat, aşa cum spuneam, prezenţa violonistei Mihaela Martin. Desigur că
nu a fost acesta singurul motiv, un altul foarte întemeiat a fost concertul de
Bartok, unul deloc uşor, cu sonorităţi mai moderne şi deci mai puţin plăcute de
urechile melomanilor noştrii atât de “clasicizaţi” şi ”romantizaţi”. Dar chiar
şi o lucrare de acest fel poate ajunge la suflet, dacă este interpretată aşa
cum trebuie.
Am văzut pe scenă un muzician
complex, cu o tehnică instrumentală de mare virtuozitate şi cu o mare
capacitate expresivă.
Lucrarea
este alcătuită din trei părţi, având tradiţionala succesiune
repede-lent-repede. Este un concert foarte dificil din punct de vedere tehnic, atât
în ceea ce priveşte partitura solisitică, cât şi cea orchestrală. Rolul
solistei devine unul şi mai greu atunci când vorbim de astfel de lucrări
bartokiene, în care se lucrează des cu microtonii.
Si rolul dirijorului este unul
important când vorbim de o asemenea partitură. Christian Badea a urmărit toate
intenţiile solistei, orchestra având cu adevărat un rol de acompaniament.
Discursul muzical solicita dese
schimbări de tempo, ceea ce presupunea o colaborare solist-dirijor-orchestră
foarte bună şi promptă, lucru care de altfel s-a şi întâmplat.
Dozajele au fost şi ele cele care
trebuiau, dirijorul respectând întru totul nuanţele pe care violonista le
sugera prin solistica sa, iar în acest fel totul a fost omogen.
Prestaţia Mihaelei Martin a
fost răsplătită îndelung, aplauzele şi ovaţiile publicului chemând-o din nou la
scenă pentru a ne acorda un bis, ce a constat într-un fragment din Partita a III-a în mi major pentru
vioară solo de Johann
Sebastian Bach.
A urmat Simfonia nr. 2 în re major, op. 73 de Johannes Brahms. Aici,
pe lângă faptul că sala a rămas pe jumătate goală, am fost dezamăgită să observ
multe lucruri - unele de amănunt ce-i drept - care au ştirbit pe alocuri
frumuseţea acestei simfonii.
Totusi,ca
fapt pozitiv am observat o dorinţă a orchestrei de a participa mai mult la
conducerea liniilor melodice, atât din punct de vedere al dinamicii, cât şi din
punctul de vedere al intensităţilor, dorinţă ce le era de multe ori refuzată şi
ţinută în frâu de gesturile categorice ale dirijorului. Ciudat, pentru că de
obicei asistam la concerte în care dirijorul încerca să îi convingă pe cei din
orchestră să participe afectiv şi sonor mai mult, încerca să îi facă mai
activi, mai atenţi.
Dar un alt lucru deranjant l-a
consituit de multe ori desincronizarea oboiului cu orchestra, în momentul în
care acesta avea o temă, sau un discurs muzical important care trebuia scos în
evidenţă. Nu a fost o seară favorabilă nici pentru cei din partida viorilor,
care de multe ori intrau târziu faţă de tactul dirijorului şi de aici, multe
desincronizări.
Comentarii
Trimiteți un comentariu