INTERVIU DUPĂ ÎNCĂ UN EVENIMENT CONCERTANT,

MARCA ”JUVENTUS ACADEMICA”

[   Generația 2014   ]




Andreea Dragu: Iată-ne ajunşi din nou la un alt final de concert marca “Juventus Academica“, un concert încadrat de această dată în Festivalul Chei şi dedicat aniversării a 150 de ani de la înfiinţarea Institutului nostru. Împărtăşiţi-ne câteva gânduri despre acest context favorabil în care s-a desfăşurat evenimentul muzical din această seară.
Valentin Gruescu:
*Una din problemele cu adevărat mari pentru mine constă în faptul că, odată cu începutul oricărei vacanţe de vară, munca mea de selectare printre zeci şi sute de mii de titluri corale trebuie să se concretizeze, după 3 luni, în constituirea unui nou Album Coral, de pe care, din octombrie începând, o nouă generaţie, pe care în parte nu o cunosc, îl va prelua drept material de studiu pentru sesiunile de Examene şi pentru Concerte. Cam „vând blana ursului din pădure”, cum s-ar zice, încercând să prospectez toată vara, care ar putea fi deci nivelul studenţilor ce din toamnă bat la porţile Conservatorului. Am ajuns la volumul XXIV şi până acum n-am prea greşit cu estimările, ca atare şi cu alegerea unui anume nivel repertorial, dar atenţia este mereu încordată, fiindcă am mai învăţat şi alte „lecţii”, printre care cea conform căreia „o singură dată este prima dată!”. Şi dacă n-am greşit niciodată până acum, nu-mi pot permite tocmai acum! Unde mai pui că nici nu prea mai am timp de reparat greşeli, aşa că trebuie să fiu foarte sever, în primul rând cu mine însumi. *Orice Concert este, zic eu, un eveniment ce trebuie tratat cu respect, competenţă, organizare excelentă, bun gust, simţ artistic cât cuprinde. Concertele aniversare poartă în destinul lor o notă psihologică aparte, o încărcătură suplimentară de conotaţii protocolare, anumite reguli de abordare oficială, dar, la urma urmei, tot Concerte sunt, iar nota generală a realizării lor trebuie să fie străbătută de aceeaşi autoritate performant-organizatorică şi interpretativă ca la orice Concert cu Artişti adevăraţi. Încadrarea în Festivalul „Chei” al Facultăţii noastre, dedicarea Concertului „Juventus Academica”-2014 unei atât de înalte idei precum sărbătorirea a însuşi Conservatorului nostru aflat la un secol şi jumătate de stagiuni didactic-artistice, sunt date ce ne onorează şi avem în noi, toţi cei ce reprezentăm acest „brand” cu nume îndrăgit de tinerii noştri muzicieni, avem în noi o bucurie şi o onoare a recognoscibilităţii şi a simţului coparticipativ, care ne adună şi ne solidarizează, ne întăreşte senzaţia că trăim şi facem împreună Muzică. E minunat acest sentiment! Mai ales la vârsta când oamenii pot constitui echipe şi pot contribui la modelarea contemporană a cursului istoriei.  

 
A.D.: Din postura de spectator, totul s-a văzut diferit de această dată, am văzut un cor mult mai omogen, mai bine sudat din punct de vedere vocal. A fost doar o impresie? Ce ne puteţi spune cu privire la acest aspect?
V.G.: Mereu vrem să constituim un cor bine sudat. Uneori reuşim mai bine, alteori, mai puţin bine. De la o vreme constat că s-a mărit numărul băieţilor ce intră ca studenţi în Învăţământul Superior Artistic, deci în Conservatorul nostru. Ani şi ani de zile am avut grave probleme cu vocile bărbăteşti. Am avut un an de studii în care aveam 8-10 soprane, tot atâtea altiste şi numai 1-2 tenori, 1-2 baritoni-başi... Tot am dat concerte în cele din urmă, am făcut ce am făcut şi... sala a fost şi atunci încântată, impresionată. Avem acum mai mulţi băieţi decât fete, iar echilibrul vocilor nu mai trebuie să depindă de „tumbe” şi „artificii” tehnice disperate, cât de starea naturală a glasului acestor talentaţi tineri muzicieni. Dacă şi pregătirea lor prealabilă studenţiei ar fi ameliorată, lucrurile ar sta încă pe atât mai bine, dar asta nu depinde de noi, ci de un mult mai larg complex de împrejurări. Oricum, observaţia a fost cât se poate de întemeiată, felicitări pentru asta.


A.D.: Alegerea repertorială a fost una de succes, 10 lucrări din cele 20 propuse fiind lucrări în primă audiţie. Cum s-au descurcat studenţii în contextul în care, fiind în primul an de studiu, se aflau încă la început de drum?
V.G.: Tot ce aveau studenții mei din Anul I de învăţat, era eminamente pentru ei, la începutul studiului universitar, o totală... „primă audiţie”. Ce mai, aveau foarte mult de lucru, clar! Faptul că pentru istoria Scenei „Enescu” a Institutului, unele piese erau deja cunoscute iar altele nu, era o problemă cu totul secundară pentru ei, dacă nu chiar... neimportantă (cel puțin la momentul impactului lor cu acest ”maraton” repertorial deloc facil). Şi aşa a fost câtăva vreme. Nu mi-am făcut prea multe probleme pe chestia asta, ştiam ce o să urmeze. A, că în pre-zilele Concertului, la repetiţiile Generale, auzind şi fragmente din Prezentarea la microfon (se repetă și inserturile tehnice) a repertoriului, studenții mei sesizau tot mai des sintagma „primă audiţie pentru Scena Institutului nostru”, începeau treptat să realizeze cât de important este să oferi un echilibru logic şi stabil dintre repertoriile consacrate deja şi cele pe care tu le aduci drept noi, în primul Concert al vieții tale de viitor muzician profesionist, şi cât poţi fi de important într-un moment de atâta intensitate culturală, de unde iată, conștientizarea, și evident, implicarea. Şi acestea toate, au evoluat spontan, într-un perpetuum... crescendo.  ...De care ei sunt foarte mândri, şi nu e o figură de stil! Un crescendo constant și vertiginos.  ...Până la ceea ce am văzut şi am auzit cu toţii la Concert!    


A.D.:  Câteva cuvinte despre generaţia actuală care alcătuieşte ansamblul JAC? 
V.G.: Anul I, 80 de studenți. Erau inițial aproape 100...  (o parte, credeau că e de joacă...). Anul IV, 2 studenți de fapt două studente (este tot ce a rămas din clasa mea de Dirijat Cor Academic, ceilalți -până la totalul de cinci- ”au pierdut și ei, trenurile”)... Din Anul I, cam un sfert sunt Compozitori (compoziție clasică), Muzicologi, Dirijori orchestră și Dirijori cor academic, încă un sfert sunt Compozitori de Jazz respectiv Muzică ușoară, iar încă jumătate sunt viitorii Profesori, secția de Pedagogie muzicală alături și de Muzica religioasă. Este o generație frumoasă, curată, oameni tineri și educați, cu mare dragoste de Muzica profesionistă dar și cu o destul de pronunțată eterogenitate sub aspectul experienței respectiv absolvirii unor studii performante în domeniu, prealabile statutului de student profesionist în muzică. Foarte puțini au absolvit 12 clase de muzică în chip consecvent și autorizat. Tocmai aici a fost și sâmburele de îngrijorare, privind baremul minimal pe care sau de la care să pornim în sus, spre ceea ce deja s-a văzut și s-a auzit. A fost un volum de muncă de care pușcăriașii contemporani nouă precis s-ar fi plâns, că deh, nu mai au dreptul la odihnă, dar noi chiar am muncit, ne-am mândrit cu ce am realizat, de unde am plecat, pe unde am fost, cât am transpirat împreună și ce am realizat împreună! Cinste acestor tineri minunați, pasionați și învolburați de dragostea sinceră de Muzica buna! Mai toți și-au învins frica inițială a vinovatului nevinovat de neștiință, au studiat, și-au educat psihicul, și-au maturizat mentalitatea, și-au dorit să fie artiști la modul perfecționist, onest  și transformator în valoare și, iată, au reușit o asemenea performanță. Și sunt încă în anul I. Și vor mai avea încă multe de învățat. Impactul lor profesional cu cele două studente din anul IV de la clasa mea de DCA (Dirijat Cor Academic) a fost super-emulativ. S-au creat pasiuni pentru dirijat, pentru tehnică dirijorală, pentru expresie, care deja depășesc cu mult nivelul cerințelor vârstei și anului. Doreau să dirijeze la Concert, mulți, mai mulți decât aveam ca piese disponibile! Și erau îndreptățite cererile lor!! Îmi trebuiau cam 40 de lucrări în repertoriu ca să satisfac cerințele pentru a dirija toți cei cu adevărat buni, la Concert!!! Am suferit enorm pentru atât de ”slaba ofertă” de  (numai!) 20 de titluri... Pentru unii studenți, cu care voi lucra 3 ani (PM-MR), mai am timp, dar pentru cei de care în curând mă voi despărți (CMDO/JMu fac doar un an cu mine...) nu am prea multe argumente... Nu, hotărât lucru, sunt o generație frumoasă, puternică, educată, ambițioasă, talentată și motivată. Totul este să aibe parte de o îndrumare atentă permanent, sub toate aspectele, dată fiind epoca bulversantă prin care trecem.  


A.D.:  În scurt timp, pe data de 30 mai se împlineşte un an de la trecerea în nefiinţă a maestrului Radu Paladi, cel care, în urmă cu un an păşea temător, dar plin de bucurie în suflet pe scena sălii Geroge Enescu, alături de ansamblul JAC după terminarea Darului de nuntă. Ce sentimente vă încearcă acum la interpretarea şi deopotrivă ascultarea lucrărilor semnate de regretatul Radu Paladi?
V.G.:  Ca mai toți cei ce trec printr-ale vieții, trecem și noi. Numai că unii chiar lasă câte ceva în urmă, cu care o nație sau o întreagă omenire se vor mândri cum că îi reprezintă ca neam, le-au fost contemporani, sau chiar i-au cunoscut personal. Asemenea oameni nu trec niciodată în neființă, câtă vreme ființa lor și-a încredințat sufletul etern Domnului Dumnezeu pe care l-au venerat întreaga lor existență terestră. Iar amintirea lor de oameni minunați în viața cea concretă rămâne neștearsă, cu tot cu imagine, cu tot cu operă, cu tot cu amintiri și dragoste eternă, în sufletele și în căsuța noastră secretă, pe care o vom lua cu noi când vom pleca și noi la Domnul, spre a ne întâlni acolo, toți. Sunt convins că Maestrul Radu Paladi nu va muri ca artist, ca geniu creator, ca om, niciodată, câtă vreme rolul nostru aici este de a-l păstra aici, de a-i face cunoscute valoarea și inspirația dătătoare de energii debordante pentru toată suflarea umană capabilă a se înfrăți cu nemurirea genialității operei lui. Radu Paladi este ca un fel de Beethoven al coralisticii românești, numai dacă înțelegem atât forța dominantă a efluviului mobilizator al operei lor (compară textul lui Schiller pentru Simfonia a IX-a și simbolistica textului din ”Flăcăruia”), dar și energia debordantă cu care te mobilizează ambii compozitori să cânți la cote paroxistic de înalte sub aspectul combustiei și incandescenței umane, aproape de limitele imposibilului uman, deja învins de cei ca el. Avea nevoie de asemenea oameni ca să cânte asemenea piese, ca ”Darul de nuntă” și ”Flăcăruia”. Zeci de ani i-a căutat, ținându-și capodoperele ”la sertar”. Dar și când  i-a găsit!! Cum să nu mă bucur, când o asemenea recunoaștere se uită-nspre mine, înspre Corala ”Danielescu” și înspre vânjoșii studenți ai mei?! Un mai mare Premiu nu cred că a putut inventa nici măcar o singură Instituție de pe fața pământului!  Nici un Oscar nu m-ar bucura cum m-au bucurat și cum mă onorează dăruirea către mine a celor mai tari piese de final de Concert coral din toată concertistica corală europeană! Cum să moară un creator recunoscut veșnic?!...
      Și mai știu un lucru: prin mine, câtă vreme am promis Maestrului iubire veșnică acestor capodopere, dragostea pentru acestea a găsit deja zeci de mii de adepți, mii de susținători, sute de coriști, zeci de dirijori și, deasupra acestor muzicieni curați la suflet, un Dumnezeu care să îi apere pe toți, câtă vreme textele cântate de ei în aceste monumente componistice sunt de-a dreptul rugăciuni!   Unul din laboratoarele de Muzică cele mai autorizate în acest scop, pe lângă CORALA ”DANIELESCU”, este ”JUVENTUS ACADEMICA” ! Generațiile vor împlini în continuare acest proces de înnobilare. Mulțumesc pentru interviu.
Aprilie 2014, București, Valentin Gruescu    

Realizator: ANDREEA DRAGU

..................................................................................................................................................

Comentarii

Postări populare