Un drum spre celebritate
Copilă fiind, adesea mă
întrebam cum poate fi pavat un drum spre celebritate exceptând munca asiduă şi
constantă? Să fie oare nevoie şi de un gram de noroc, sau poate de o mână de
ajutor cu experienţă, de sfaturi, de încurajări, de multe ieşiri în public, dar
şi de o reclamă bine gândită? Răspunsul cred eu că ar trebui să fie unul care
conţine toate aspectele enumerate.
Intrăm în culisele
competiţiilor muzicale, care de multe ori reprezintă rampa de lansare a unui
artist, şi poposim la “Drumul spre celebritate”, concurs care a devenit foarte
apreciat în ultima perioadă, ajungând să adune an de an un număr record de
participanţi, mai ales acum, când îşi deschide porţile şi pentru tinerii
muzicieni din afara ţării, devenind internaţional.
Dar haideți să vedem ce face ca acest concurs să fie
unul special. În primul rând este singurul din ţară, care pe lângă premiile în
bani oferă celor clasaţi pe primele 3 locuri oportunitatea de a susţine un
concert cu Orchestra de Cameră Radio şi două recitaluri la Palatul Mogoşoaia şi
la Castelul Peleş. Iată aşadar, acea mână de ajutor de care vorbeam mai
devreme, astfel tinerii sunt încurajaţi să apară în public mai des, şi nu
oriunde, ci în locaţii deosebite încărcate de istorie, unde vor lua pulsul unui
public pestriţ şi vor avea şansa să se afirme ca artişti.
De asemenea,
„Drumul spre celebritate” este concursul cu cel mai mare număr de etape şi cel
mai numeros juriu, fiecare spectator având drept de vot. Aici intervine şi jurizarea celor mai mici, o
jurizare cinstită, dar care poate lua o întorsătură neaşteptată în momentul în
care copiii, neajunşi încă la vârsta la care să poată înţelege muzica cu
sufletul, fără a privi aparenţele ori anturajul, ajung să voteze un aspect
fizic plăcut, în detrimentul talentului. Iar în acest an, în cadrul programului
„Să stii mai multe, să fii mai bun!”, şi-au anunţat deja participarea peste 600
de elevi ai şcolilor şi liceelor din Bucureşti.
În acest an,
concursul - înregistrat integral şi difuzat de Radio România Cultural - se va
desfăşura pe parcursul a şapte etape şi o finală, iar ca invitaţi din lumea
muzicii îi vom avea pe: Vlad Dimulescu şi Verona Maier (pian), Ion Bogdan
Stefănescu (flaut), Răzvan Suma (violoncel), Eleonora Enăchescu (canto),
Ladislau Csendes (vioară) şi Alexandru Anastasiu (percuţie).
În
seara de miercuri, 26 martie, i-am putut asculta pe cei 3 finalişti ai
concursului ”Drumul spre celebritate” de anul trecut în postura de soliști ai Orchestrei de Cameră Radio, ansamblu dirijat de
maestrul Cristian Brâncuși. Gazda în
acea seară ne-a fost chiar iniţiatorul competiţiei, Sebastian Crăciun, care
ne-a prezentat pe scurt evoluţia muzicală şi palmaresul soliştilor.
În
deschiderea concertului am ascultat Serenada pentru orchestră de coarde op.
20 de Edward Elgar, lucrare în trei părţi condusă într-un mod pe cât de
simplu pe atât de elegant de maestrul Cristian Brâncuşi, o deschidere numai
bună a ceea ce avea să urmeze, o oază de linişte întreruptă câteva secunde doar
de râsetele unui micuţ mai năzdrăvan din sală. Am apreciat imediat delicateţea,
rafinamentul şi profesionalismul celor aflaţi pe scenă.
Nu
multe sunt momentele în care
spectatorului i se oferă şansa să îşi închidă ochii şi să se contopească
cu muzica. În acea seară ni s-a oferit această şansă. Toţi muzicienii urmăresc
să atingă acea „performanţă” prin care publicul devine satisfăcut şi începe să
venereze artistul de pe scenă, dar nu toţi reuşesc. Gesturile mult prea ample
ale dirijorului, sunetul neglijent al orchestrei ori neîncadrarea în stil a
lucrărilor, sunt doar câteva aspecte care pot duce la finalitate un concert
mediocru. Toate acestea duc la distragerea atenţiei de la muzică şi deci, la
neîmplinirea scopului unui concert.
Ocupantul locului al III-lea al concursului „Drumul spre
celebritate”,
Mihai Boboiescu, a fost cel care a dat startul concertului. Acesta a obţinut
numeroase premii la concursuri naţionale şi la Olimpiadele de muzică. În
perioada 2005-2010 a colaborat cu diferite orchestre şi ansambluri camerale,
dintre care: Orchestra Naţională de Tineret, Orchestra Inginerilor, Orchestra
Medicilor şi Orchestra Tinerimea Română. Profesorul Cornel Ștefănescu
afirma într-un interviu: “Mihai este un fagotist excepțional, este foarte bine pregătit, are o tehnică
impecabilă, este deschis tuturor lucrărilor indiferent de epocă, de la Baroc
până la muzica modernă, iar astăzi a confirmat că muzica modernă îi este
la-ndemână.”
Fagotistul
a adus în faţa publicului o lucrare în
primă audiţie românească Concertul pentru
fagot şi orchestră de coarde op 75 al compozitorului Raffael d’Alessandro
(1911-1959), despre care Dinu Lipatii afirma: “este unul dintre cei mai
complecşi artişti ai generaţiei noastre”.
Structurat
pe patru părţi, fără pauzele aferente, şi fără prea multe punct de reper pentru
instrumentul solist, concertul este o piatră de încercare atât pentru interpret,
cât şi pentru orchestră. Abundă în semnificaţii muzicale de tot felul, fiind o
lucrare în care toate instrumentele - inclusiv solistul - sunt tratate de multe
ori în mod egal. Nu de puţine ori, instrumentul solist intona aceeaşi linie
melodică cu cea a orchestrei, moment în care devenea parte din ea. Întâlnim
pasaje solo de vioară, violă, violoncel sau chiar contrabas, dar şi multe
dialoguri între acestea. De asemenea, observăm cum instrumentului solist îi
sunt atribuite pasaje în registrul său acut, fapt ce îi oferă fagotului o
sonoritate diafană deosebită care se integrează perfect în discursul muzical
acompaniator.
Am apreciat dezinvoltura
fagotistului Mihai Boboiescu, calitatea sunetului, varietatea nuanţelor,
acurateţea şi tehnica, dar şi sincronizarea cu orchestra, aspect deloc de
neglijat într-o lucrare de o asemenea anvergură.
Horaţiu Luduşan s-a născut în
1993 la Cluj-Napoca, iar în prezent este student în anul al II-lea la
Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Până în prezent se mândreşte
cu un palmares care numără 18 premii naţionale, a fost solist al Filarmonicii
Transilvania şi a participat la cursurile de măiestrie susţinute de
violoncelişti cunmoscuţi precum: Marin Cazacu, Götz Teutsch, Umberto Clerici,
Răzvan Suma şi László Fenyö.
Primul
lucru care ne face să îl admirăm de fiecare dată pe violoncelistul Horaţiu Luduşan este
pasiunea şi plăcerea cu care cântă orice opus muzical şi modul în care reuşeşte
să îşi pună amprenta personală asupra lucrărilor. În acea seară tânărul a dat
dovadă de muzicalitate, virtuozitate, acurateţe şi mult şarm, după spusele unei
spectatoare.
Cea
din urmă, dar care a fost de fapt cea dintâi la ediţia a IV-a a concursului de
la Mogoşoaia:
Simina Croitoru. Studentă a Universităţii Naţionale de Muzică
din Bucureşti, Simina are 24 de ani şi tot 24 de distincţii la competiţii
naţionale şi internaţionale, majoritatea fiind premii I. A concertat cu aproape
toate filarmonicile ţării, a cântat în ţări precum Austria, Italia, Germania,
Ungaria, Elveţia, şi Cehia.
Pata de culoare a serii - la
figurat, dar şi la propriu -, violonista, îmbrăcată într-o rochie de un roşu
aprins, ne-a interpretat cu nobleţea tipic bachiană, cu
sensibilitate şi eleganţă Concertul nr 1 în la minor
pentru vioară şi orchestră BWV 1041 de Johann
Sebastian Bach.
Iată
ce a declarat inițiatorul
concursului “Drumul spre celebritate”, Sebastian Crăciun, la final: “Cred că
s-a instituit o tradiție
ca Orchestra de Cameră Radio să premieze laureații concursului Drumul spre celebritate de la Palatul Mogoșoaia, un proiect pe
care l-am început împreună cu formațiile
Radio-ului, acum 5 ani. Iată că aceşti tineri evoluează în fața unei orchestre
profesioniste, una dintre cele mai bune din ţară, cu atâta dezinvoltură,
profesionalism, şi succes la public.”
Detalii concurs: http://drumulsprecelebritate.wordpress.com/
Reportaje: www.radioromaniacultural.ro
Foto:www.revistamuzicala.radioromaniacultural.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu