“Juventus Academica” uimeşte din nou
După ce am asistat anul trecut la un adevărat
regal pe scena George Enescu” a UNMB sub genericul Absolvent, anul acesta ansamblul coral „Juventus Academica” aflat
sub conducerea conf. univ. dr. Valentin Gruescu, a revenit cu forţe noi, dar şi
cu membri noi.
Astfel, în seara de 10 aprilie, la orele
19 au urcat pe Scenă tineri studenţi ai anului I (secţiile Compoziţie clasică,
Compoziţie Jazz/Muzică uşoară, Muzicologie, Dirijat orchestră, Pedagogie
Muzicală şi Muzică Religioasă, dar şi 2 studente ale anului IV clasa de Dirijat
Cor Academic), aflaţi la început de drum pe acest anevoios, dar frumos drum al Muzicii,
unii mai mici, alţii mai mari, unii mai timizi, alţii mai îndrăzneţi, dar toţi
însetaţi de aceeaşi cunoaştere şi iubire pentru arta sunetelor. Vremea, la fel
de năstruşnică precum şi anul trecut, nu s-a dovedit a fi nici de această dată
o piedică în faţa unui asemenea eveniment, care ne-a magnetizat paşii spre sala
de concert.
Desfăşurat pe parcursul a fix 2 ore,
într-o sală plină până la refuz, Concertul ne-a purtat într-un periplu
stilistic debordant în lumea muzicii prin nu mai puţin de 12 medii culturale
distincte. De la vechile lucrări renascentiste, am trecut la perioada clasico-romantică
a lui Beethoven, Verdi, apoi Fauré, am traversat oceane şi secole, înspre medii
culturale moderne, inedite, prilej de tot atâtea prime audiţii, apoi cântece de
sorginte religioasă ne-au mângâiat sufletele, poposind în final pe pământ
românesc, unde am recunoscut filonul bizantin dar şi geniul creaţiei moderne
autohtone.
Pentru lucrările ce necesitau
acompaniament sau un plus de expresivitate şi dramatism, i-am avut la pian pe
lect. univ. dr. Mihai Măniceanu şi la orgă pe lect. univ. dr. Dan Racoveanu.
Matur şi expresiv, sunetul pianului şi al orgii, când separat, când împreună,
înnobilau generozitatea cuceritoare a ambianţei de concert.
Permiteti-mi - aşa cum v-am obişnuit - să
enumăr toţi dirijorii acestei seri, cei care au luat pulsul scenei, înfruntând
emoţiile inerente unei astfel de eveniment (urmăm aici ordinea evoluţiei lor
succesive în timpul concertului): Desiela Tătaru ( I - Muzicologie), Ionuţ
Andrei-Marcelin ( I - Compoziţie muzică uşoară), Alexandra Bărăceanu ( I - Pedagogie muzicală), Danubian Modoran ( I - Dirijat
cor academic), Vlăduţ-Viorel Geantă ( I - Dirijat orchestră), Matei
Bucur-Mihăescu ( I - Dirijat orchestră), Paula Bucura-Seling ( I - Compoziţie
muzică uşoară), Emilian Nechifor ( I - Compoziţie muzică uşoară), Ana-Lorena
Moise ( I - Compoziţie clasică), Veronica Prodan ( I - Pedagogie muzicală),
Robert-Marian Mateescu ( I - Compoziţie muzică uşoară), Anastasia Irina-Dincu (
IV - Dirijat cor academic), Raluca-Adriana Bolocan ( I - Muzică religioasă), Flavian
Chitic ( I – Pedagogie muzicală), Andrei-Mihnea Bîrlădeanu ( I - Dirijat
orchestră), Megumi Okuda ( I - Compoziţie clasică) şi Ana Maria-Crăciun ( IV -
Dirijat cor academic).
Concertul a debutat în forţă, într-o
explozie de lumină şi culoare cu o primă audiţie pe scena Conservatorului, lucrarea
Pase el Agoa în prelucrarea
maestrului Valentin Gruescu şi în acompaniamentul unei mici orchestre de
coloratură iberică, formată din instrumente de percuţie şi chitări. Am apreciat
în interpretarea lor grija pentru nuanţe şi exuberanţa tipică unui muzician
autentic. Începutul concertului captase deja atenţia celor din sală, mizând şi
pe „factorul surpriză”, degrevat dintru început de prezentarea tradiţională,
înlocuită ad-hoc de explozivul şi neaşteptat de surprinzătorul initium concertant.
Lucrarea ce a urmat, O la, o che bon echo!, a fost cu siguranţă încă un argument întru
originalitate şi plăcerea de a audia noutăţi repertoriale. Lassus se dovedeşte
întotdeauna un creator inepuizabil când e vorba de idei surpriză. La fel cum ne
sugerează şi titlul, am avut parte de un efect de ecou foarte interesant realizat
de 2 coruri mixte angrenate în cânt prin intermediul tehnicii de imitaţie a
liniei melodice la intervale scurte, in
stretto, dar sesizabile de timp.
După
Alleluia de Andrea Gabrieli şi All at once well met a lui Thomas
Weelkes, şi acestea, ca şi precedentele, prezentate în primă audiţie pe scena
UNMB de „Juventus Academica”, a urmat o altă şansă a ansamblului coral de a
capta admiraţia publicului: Dona nobis
pacem semnată de titanul de la Bonn, Ludwig van Beethoven, în
acompaniamentul organistului Dan Racoveanu. Lucrarea este una deloc facilă,
impânzită fiind de valori scurte de note ce necesită însuşirea unei tehnici de
haşurare specifică perioadei şi un sunet generos, impozant, maiestuos.
Momentul imediat următor a fost cu
siguranţă momentul cel mai emoţionant al serii. Acesta a adus cu sine o linişte
apăsătoare şi scăderea în intensitate a luminilor de pe scenă. Toate acestea
pentru a arăta recunoştinţa şi respectul faţă de cei ce au trecut alături de
Domnul în ultimele luni: Dragoş Alexandrescu, Gheorghe Oprea şi Radu Paladi.
În această atmosferă sensibilă şi
impresionantă a păşit pe scenă soprana Veronica Anuşca, ce a interpretat
alături de ansamblul coral lucrarea Requiem
aeternam de Giuseppe Verdi. Aceeaşi prezenţă elegantă, aceeaşi voce caldă
şi suavă cu care ne-am obişnuit, un timbru ce nu putea fi mai potrivit pentru
interpretarea acestei partituri solistice.
Cine a spus că la acest concert nu am avut
parte şi de surprize? Plăcute bineînţeles. În momentul imediat următor a venit
în faţa corului, proaspăt înscrisă în anul I la secţia Compoziţie muzică
uşoară, pentru prima dată în postura de dirijor, Paula Seling, care a dat viaţă
partiturii Cantique de Jean Racine - op.
11 a lui Gabriel Fauré. Pianul, orga, corul, împreună sau pe rând, îşi depănau elegant
nobleţea melodică a unei capodopere cu care tânărul Fauré câştiga cândva (1864)
un concurs (”Niedermayer”
din Paris) de compoziţie.
Seara a continuat cu ritmurile debordante
ale gospelului Ride the Chariot în
aranjamentul lui W. Henry Smith, partitură ce s-a bucurat de un dirijor sigur
şi lucid, Emilian Nechifor – anul I,
Compoziţie Muzică uşoară, precum şi de o solistă pe măsura fulminantei piese,
ne referim la aceeaşi Paula Seling. Nota de final a acesteia în registrul supra-acut,
coeziunea corală, luminozitatea ritmico-melodică, blindajul acordic, forţa
dinamică generală, au oferit în finalul piesei o atmosferă de-a dreptul incredibilă!
A urmat apoi suavul poem Dirait-on de Morten Lauridsen, după ”Les Chansons des
Roses” de Rainer Maria Rilke
şi Sing a Song of Six Pence de John
Rutter. Din nou, prime audiţii pentru scena UNMB. Cea din urmă a fost o altă piatră
de încercare pentru ansamblul coral, o partitură dificilă care, din cauza
structurii sale bazată pe o continuă succesiune de sincope şi contratimpi la
vocile acompaniatoare ale liniei melodice principale, putea în orice moment să deraieze
de pe traseul normal şi să se transforme într-un adevărat haos. Simţul ritmic al
coriştilor şi mişcările exacte ale dirijoarei (Veronica Prodan, anul I,
Pedagogie muzicală) au împiedicat acest lucru, iar totul a decurs minunat. Am
putea spune de-a dreptul „electrizant”, în acordul tuturor celor de faţă. De
altfel, aplauzele torenţiale şi strigătele entuziaste din sală au consfinţit
crearea unei atmosfere de-a dreptul incandescente.
Plasată exact în mijlocul repertoriului,
lucrarea compozitorului de muzică de film Zbigniew Preisner, Lacrimosa (din Requiem from my Friend), a fost şi momentul care – pe mine personal
– m-a impresionat cel mai mult. Scrisă în anul 1998, lucrarea este de altfel
singura partitură premiată a lui Preisner ce nu a fost dedicată vreunui film,
fiind una de sine stătătoare. Iniţial gândită ca un poem narativ ce urma a fi
clădit împreună cu Krzysztof Piesiewicz şi regizat de Kieślowski, a ajuns în
cele din urmă să fie dedicată memoriei lui Kieślowski, care a încetat din viaţă
la o scurtă perioadă de timp.
O lucrare aparte, în care se observă
caracterul filmic, ce are la bază schimburi armonice simple, dar de o
expresivitate aparte. Sala-şi ţinea respiraţia. Reverberaţiile dialogului
dintre superba voce a Paulei Seling, orga maestrului Dan Racoveanu şi maiestuozitatea
corului „Juventus Academica” îţi tăiau respiraţia. „Ireal!” ... „covârşitor”, ..se
spunea prin sală, în timpul cascadelor de aplauze.
Un alt moment spectaculos care a primit aplauzele
entuziaste ale publicului a fost sfârşitul părţii I a concertului, când am
ascultat, -pentru a câta oară?.. tot în primă audiţie UNMB-, lucrarea J’entends
le moulin a lui Donald Patriquin, un eminent muzician canadian, lucrare dirijată
sobru, plastic şi eficient de Anastasia Dincu, studentă în an terminal la clasa de Dirijat Cor Academic a
maestrului Valentin Gruescu. Scrisă în anul 1993, lucrarea J’entends le moulin este deja o valoare inestimabilă pentru scenele
de concert ale lumii, dispune de soluţii moderne de manifestare ritmică, un
acompaniament pianistic complex şi de efecte precum pocnitul din degete,
şoptitul, bătutul ritmic din palme, ori lovire picior-podea, care conferă
atractivitate, spectaculozitate şi savoare audiţiei muzicale.
Ajunşi la jumătatea traseului repertorial,
pătrundem transfiguraţi în atmosfera bizantină cu cântarea monodică Evloghitos
i Kyrie a lui Petros Peloponnesis Lampadarios, iar de aici, pe întreaga
derulare până la finalul concertului, cultura românească va echilibra balanţa
valorilor repertoriale depănate memorabil în concertul „Juventus Academica”.
Lucrările ce au urmat: Şi era la ora a şasea scrisă de Gheorghe
Mandicevski, şi Cela ce cu adâncul
Înţelepciunii (Recviem-Parastas) de Marţian Negrea, prin adâncimea
meditaţiei lor profunde, au activat, în aceste zile de dinaintea Săptămânii
Mari, examenul de conştiinţă al întregii omeniri, pentru care trebuia să se
nască şi să se sacrifice un erou, un martir, un Mântuitor. „Nimic nu poate fi mai covârșitor decât a re-auzi și trăi
intensitatea ultimelor 7 cuvinte rostite către Tatăl din ceruri de către
Mântuitorul răstignit...”, ne anunţa sensibila şi eleganta
prezentare înainte de audierea emoţionantă a lucrărilor. Soliştii, corul şi
dirijorii au intrat eficient şi sugestiv în adâncimea mesajului cu care
auditoriul se va întâlni chiar în următoarele zile, odată cu slujbele specifice
Săptămânii Patimilor.
După aceste momente de profundă sorginte
religioasă ne-am delectat cu strălucirea şi agilitatea Puiului de greier al lui Alexandru Velehorski, miniatură corală
plină de farmec şi naturaleţe, ca mai apoi să pătrundem pe teritoriul
dinstinsei compozitoare Irina Odăgescu, premiată în urmă cu 3 săptămâni de
Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România pentru întreaga sa
activitate artistică în domeniul Creaţiei Corale.
Am ascultat tot în primă audiţie pe scena
Conservatorului, poemul filosofic pentru actor, pian, clopote şi cor mixt Echilibrul suprem, partitură dirijată
într-un mod profesionist de Ana Maria Crăciun, studentă în anul IV la clasa de
DCA a mentorului Valentin Gruescu, tânără dovedind o aparte degajare,
experienţă şi o bună stăpânire a
partiturilor moderne. Pe versuri de Irina Odăgescu şi fragmente din Epistola Apostolului
Pavel către Corinteni, capitolul I-13 (rostite emoţionant de actorul Teatrului „Odeon”,
Ionuţ Kivu), lucrarea a fost ab initium
dedicată coralei camerale mixte ploieştene “Ioan Cristu Danielescu”, dirijată
de maestrul Valentin Gruescu, fiind interpretată şi pe Scena Festivalului Internaţional
George Enescu în anul 2011.
Chiar dacă probabil impactul cu sonorităţile
moderne incită din principiu spre o anume rezistenţă psihologică, poate chiar
reticenţă din partea unei părţi mai tradiţionaliste a auditoriului contemporan,
stilul neo-romantic al construcţiilor sonore, împletirea muzicii cu rostirea în
proză a intervenţiilor actoriceşti, logica arhitecturilor dinamice dar şi
timbralităţile de efect ale pianului şi clopotelor tubulare sub mâna lui Mihai
Măniceanu, pot constitui argumente esenţiale în favoarea unei înalte aprecieri
din partea publicului spectator. Toate mai sus expusele argumente îşi împletesc
destinul cu atmosfera dinspre exact aceeaşi stare pe care o crează ultimele
cuvinte rostite de actorul Ionuţ Kivu, cu siguranţă înfiorat ascultate,
apreciate şi îndelung meditate: ”Şi acum rămân acestea trei: credinţa, nădejdea
şi dragostea. Însă cea mai mare dintre acestea este dragostea”...
Încercăm
să ne dezmeticim din această atmosferă de beatitudine creată de acest Echilibru suprem şi ne apropiem cu paşi
repezi de finalul concertului. Anastasia Dincu a revenit în faţa colegilor pentru
a dirija următorul moment muzical de Ioan Alexandrescu, La joc, o lucrare fulminantă, energică, de o debordantă bună
dispoziţie, iar Ana Maria Crăciun i-a urmat îndeaproape cu simpatica fantezie
folclorică Sării mândra a lui Sabin Păutza.
Regalul muzical ce ne-a fost oferit cu
drag în acea seară s-a încheiat cu spectaculoasa, energica şi inegalabila Flăcăruie a regretatului compozitor Radu
Paladi, ce ne-a părăsit pe data de 30 mai a anului trecut, 2013. Îmi aduc
aminte cum sunau rândurile scrise după concertul de anul trecut al JAC: “Odată ce a răsunat ultimul acord al
fulminantei lucrări „Darul de nuntă”, o neasemuită bucurie am trăit-o noi, toţi cei aflaţi în sală, să îl
vedem urcând pe scenă pe dragul nostru Radu Paladi, un compozitor de o modestie
uluitoare, care la onorabila vârstă de 86 de ani s-a alăturat studenţilor,
rectorului Universităţii, compozitorul Dan Dediu şi dirijorului Valentin
Gruescu şi a intonat împreună cu noi toţi din scenă, cu orga şi cu întreaga
asistenţă, imnul oficial al comunităţii Academice de pretutindeni - Gaudeamus Igitur -”....
De această dată am fost privaţi de
prezenţa Maestrului, dus acum la Domnul,
având-o alături de noi doar pe doamna Marta Paladi, mereu demnă, frumoasă,
princiară şi nobilă, însă ştim cu siguranţă că mesajul lucrării sale a fost
primit acolo Sus.
Concertul, zic eu că a fost pe placul tuturor, cu o aşa mare ofertă de
stiluri reuşind să satisfacă până şi cele mai pretenţioase gusturi. La sfârşitul
acestui maraton, cei aflaţi pe scenă s-au bucurat îndelung de apaluzele
entuziaste ale publicului şi chiar ovaţionări la adresa mentorului şi a
pianistului.
Am observat însă, cum doi
factori au făcut din acest concert unul diferit în acest an. Cu riscul de a fi
contrazisă, îmi permit să îi enunţ: sunetul mult mai omogen al corului şi
alegerea repertorială mult mai apreciată şi savurată de public. Aşa cum
spuneam, Juventus Academica nu
încetează să ne uimească, la fel cum noi, nu vom înceta să admirăm performanţa
omenească şi profesională a maestrului Valentin Gruescu. Aşteptăm cu nerăbdare
următorul maraton de voie bună!
Comentarii
Trimiteți un comentariu