Repere spaţiale şi semanticeîn receptarea muzicală 



AUTOR : Veronica Gaspar  
CARTE : Repere spaţiale şi semantice în receptarea muzicală
EDITURA: Editura Muzicală

Cartea semnată de Veronica Gaspar, ce a fost iniţial o teza de doctorat (“Dimensiuni interdisciplinare ale receptării muzicii”, 1997), este o abordare din punct de vedere psihologic a modului în care urechea receptează şi analizează mesajul muzical. Pentru a face posibil acest lucru, urechea trebuie în primul rând să diferenţieze zgomotul de sunet, şi deci, să recunoască muzica.
Pentru a veni în ajutorul cititorilor, cartea este împânzăită de scheme, exemple muzicale, tabele şi descrieri grafice. Textul nu este unul de specialiatate, fiind aşadar foarte accesibil pentru oricine.
Remarcăm în carte pe de o parte explicaţii din aria psihologiei şi a fizicii, care ne ajută să înţelegem pas cu pas cum este posibilă receptarea sunetelor şi drumul parcurs de acestea până la urechea umană, iar pe de altă parte avem de-a face cu elemente de teoria muzicii, care ne explică cum stau lucrurile din punct de vedere teoretic.
Cartea este stucturată pe 6 capitole, ce îmbină într-un mod atractiv arta cu ştiinţele exacte:
                                                    I.      Consideraţii generale
                                                 II.      Nivelurile receptării
                                               III.      Timp, spaţiu - realitate fizică şi realitate interioară
                                              IV.      Mit, ethos, simbol
                                                 V.      Obiectiv şi subiectiv în percepţia muzicală
                                              VI.      Asocieri şi prejudecăţi
Autoarea este de părere că omul receptează muzica pe baza unor calităţi, urmând ca apoi să concluzioneze dacă fragmentul muzical, sau muzica audiată este pe placul său sau nu, dacă îi este familiară, sau nu. Aceste aspecte se referă la: noutate - familiaritate, complexitate - simplitate, ambiguitate - claritate dar şi la experienţa receptorului. Este precizat, de asemenea şi faptul că receptarea muzicală ar fi condiţionată de mediul de formare: “Acesta îngrădeşte libertatea alegerii preferinţei muzicale şi chiar, după cum s-a demonstrat, felul de a auzi muzica.”[1]
Chiar şi în cazul în care intervin aceste aspecte, receptorul nu stopează muzica, deoarece muzica este ca o a doua natură pentru el, îi este oricum familiară. Aşa cum este de părere şi autoarea: “Puţine forme de artă, puţine evenimente au capacitatea de a reproduce stări şi trăiri în măsura în care le produce muzica. Din acest motiv, ascultătorul obişnuit nu simte nevoia des de schimbare, nu se plictiseşte ascultând multă vreme chiar şi acelaşi lucru; fără să ştie, el îşi ritualizează audiţia, şi, prin repetare, are senzaţia controlării unui fragment de timp […]”[2]
În capitolul “Nivelurile receptării” sunt descrise fazele prin care trece sunetul până la percepere, şi acţiunile ce au loc concomitent în procesul receptării: auzul, discernerea, “extragerea mesajului util din zgomot”, memoria, atenţia, anticiparea, asocierea, şi în cele din urmă asocierea şi emoţia. 
În ultimul capitol, “Asocieri şi prejudecăţi”, ne sunt arătate cu ajutorul unor tabele, corespondenţele ce se făceau şi încă se mai fac între culori, animale, natură şi muzică, în diferite culturi. Aflăm, aşadar, cum în muzica Europei Occidentale a secolelor XVIII – XIX, tonalităţi precum Do major sau Re major sau  La major semnificau veselia, voioşia, pe când tonalităţile do minor, fa minor sau si minor erau printre cele mai melancolice.
Recomand această cartea tuturor celor interesaţi de acest fenomen de receptare a muzicii de către om. Este o carte foarte interesantă, ce reuneşte idei ce aparţin mai multor arii discipline precum: muzica, filosofia, matematica sau psihologia.



[1] Repere spaţiale şi semantice în receptarea muzicală, Veronica Gaspar, pag. 18
[2] Repere spaţiale şi semantice în receptarea muzicală, Veronica Gaspar, pag. 13 

Comentarii

Postări populare