Cei 9 ”i” sau cum compunem:
posibil ghid de compoziţie după metoda ficţionalistă 

Autor: Dan Dediu
Editura Didactica si pedagogica, R.A., 2012, Bucureşti


            O nouă apariţie a colecţiei “Muzica Viva” a Editurii Didactice şi Pedagogice este cartea semnată de Dan Dediu, un valoros ghid de compoziţie: “Cei 9”i” sau cum compunem: posibil ghid de compoziţie după metoda ficţionalistă”. Cartea vine în ajutorul celor mai noi în acest domeniu, sau de ce nu, chiar şi în ajutorul celor deja iniţiaţi în arta mânuirii sunetelor.
            Aşa cum mi-a plăcut întotdeauna să gândesc, compozitorul nu este altceva decât un Dumnezeu... un Dumnezeu al sunetelor. El le dă viaţă, le organizează, le dă sarcini, mai grele mai uşoare, mai frumoase, mai urâte, le decide soarta şi scopul şi deţine controlul asupra vieţii lor, adică aspura Muzicii.
            Cartea este structurată pe 3 părţi: “Muzica şi condiţiile vieţii contemporane”, “Metoda ficţionalistă” şi centrul de greutate al cărţii, “Cei 9 i”, capitol în care autorul îşi pune întrebări şi tot el răspunde. Interesant este modul în care autorul a găsit titlurile celor 9 fenomene, toate începând cu iniţiala “I”. Acestea sunt: Intuiţia, Informarea, Improvizaţia, Inventarierea, Invenţia de scriitură, Irigarea ficţională, Inversiunea în micro-structură, Inflamarea vizionară, Inundaţia creatoare.
            Un alt lucru care atrage în această carte ar mai fi modul în care este gândită: întrebare – răspuns. În acest fel, cei interesaţi află răspunsurile la toate întrebările ce iau naştere odată cu libertatea de a scrie muzică, într-un mod atractiv, care nu poate să plictisească. Tonul este unul colocvial, într-un discurs lejer, autorul evitând să se comporte academic faţă de învăţăcelul căruia îi dedică acest mic tratat.
            În Preambul Dan Dediu ne vorbeşte deschis, pe scurt, despre viitorul muzicii, dar şi despre viitorul omenirii, odată cu dezvoltarea tot mai rapidă şi mai intensă a tehnologiei (Muzica şi condiţiile vieţii contemporane). Aflăm astfel cele trei fenomene pe care le vom avea de înfruntat odată cu această dezvoltare: abundenţa informaţiei, instaneitatea informaţiei şi mobilitatea, fenomene care ne sunt prezentate şi explicate pe scurt.
            În introducere ne sunt amintite semnificaţiile, funcţiile şi importanţa  partiturii, a concertului, a înregistrării, dar şi a lucrării muzicale în sine. Ne este explicată metoda ficţionalistă, pe baza căreia este conceput acest ghid: „Numim fincţionalism metoda de compoziţie sau analiză ce creează ficţiuni sonore posibile, cu enunţuri de tip simbolic.” Pentru o mai bună înţelegere, ne sunt date exemple chiar din lucrările compozitorului (de exemplu, Frenesia pentru orchestră) şi astfel, odată cu aceste explicaţii intrăm în „laboratorul”, în „bucătăria” compozitorului. Ne sunt dezvăluite secretele compoziţiei, aflăm cum gândeşte şi ce gândeşte sau ar trebui să gândească un compozitor atunci când concepe o lucrare; sau din contră, poate că nu trebuie să se gândească la nimic.
            Exemplele muzicale şi schiţele care apar în carte ne vin în ajutor pentru a înţelege mai bine fenomenul compunerii. Autorul ne prezintă schiţele iniţiale ale partiturilor sale, modul în care el a gândit o anumită lucrare încă de la început. Aflăm astfel dacă este important să ţinem cont de ideile iniţiale sau să lăsăm imaginaţia să predomine, aflăm dacă este bine să avem un plan înainte de a începe să compunem, sau din contră, să scriem exact aşa cum simţim, fără a respecta vreo regulă.
            Pe parcursul cărţii avem acces şi la arsenalul propriu de notaţie al compozitorului, ne sunt prezentate schiţe cu notaţii, cu semne şi figuri ce vizează un anumit procedeu componistic.
            Aflăm, aşadar, că vocaţia de compozitor implică responsabilitate, răbdare, intuiţie, imaginaţie, inspiraţie, planificare şi informare.
            În încheierea cărţii găsim şi o listă a lucrărilor muzicale reprezentative ale compozitorului Dan Dediu, cât şi o concluzie semnată de Doina Rotaru, din care aflăm părerea dânsei referitoare la această carte: “...este o carte despre pasiunea şi dragostea investite în fiecare sunet de un compozitor adevărat[...]. Unică prin abordarea originală şi prin acribia cu care sunt descifrate şi lămurite toate cotloanele tainice ale fenomenului componistic, cartea de faţă proclamă nevoia de cultură şi de irigare ideatică a imaginaţiei, pătrunzând în mintea şi bucătăria compozitorului şi a secretelor măiestriei scriiturii componistice.”
            Recomand cu drag această carte tuturor celor care sunt la început de drum în frumoasa carieră de compozitor, dar şi celor care vor să ştie după ce se ghidează un creator al muzicii atunci când compune. Veţi descoperi lucruri interesante, sfaturi preţioase şi veţi afla răspuns la orice întrebare care vă bântuie mintea în ceea ce priveşte acest domeniu al artei, o parte a lumii, mereu nouă, care renaşte odată cu fiecare lucrare muzicală.
            Toate acestea ne sunt aşezate în pagină şi oferite cu drag de un remarcabil pianist, profesor şi compozitor de muzică clasică al zilelor noastre: maestrul Dan Dediu.

Comentarii

Postări populare