Cei 9 ”i” sau cum
compunem:
posibil ghid de compoziţie după metoda ficţionalistă
Autor: Dan Dediu
Editura Didactica
si pedagogica, R.A., 2012, Bucureşti
O nouă apariţie a colecţiei “Muzica
Viva” a Editurii Didactice şi Pedagogice este cartea semnată de Dan Dediu, un
valoros ghid de compoziţie: “Cei 9”i” sau
cum compunem: posibil ghid de compoziţie după metoda ficţionalistă”. Cartea
vine în ajutorul celor mai noi în acest domeniu, sau de ce nu, chiar şi în
ajutorul celor deja iniţiaţi în arta mânuirii sunetelor.
Aşa cum mi-a plăcut întotdeauna să
gândesc, compozitorul nu este altceva decât un Dumnezeu... un Dumnezeu al
sunetelor. El le dă viaţă, le organizează, le dă sarcini, mai grele mai uşoare,
mai frumoase, mai urâte, le decide soarta şi scopul şi deţine controlul asupra
vieţii lor, adică aspura Muzicii.
Cartea este structurată pe 3 părţi:
“Muzica şi condiţiile vieţii contemporane”, “Metoda ficţionalistă” şi centrul
de greutate al cărţii, “Cei 9 i”, capitol în care autorul îşi pune întrebări şi
tot el răspunde. Interesant este modul în care autorul a găsit titlurile celor
9 fenomene, toate începând cu iniţiala “I”. Acestea sunt: Intuiţia, Informarea,
Improvizaţia, Inventarierea, Invenţia de scriitură, Irigarea ficţională,
Inversiunea în micro-structură, Inflamarea vizionară, Inundaţia creatoare.
Un alt lucru care atrage în această
carte ar mai fi modul în care este gândită: întrebare – răspuns. În acest fel,
cei interesaţi află răspunsurile la toate întrebările ce iau naştere odată cu
libertatea de a scrie muzică, într-un mod atractiv, care nu poate să
plictisească. Tonul este unul colocvial, într-un discurs lejer, autorul evitând
să se comporte academic faţă de învăţăcelul căruia îi dedică acest mic tratat.
În Preambul Dan Dediu ne vorbeşte deschis, pe scurt, despre viitorul
muzicii, dar şi despre viitorul omenirii, odată cu dezvoltarea tot mai rapidă
şi mai intensă a tehnologiei (Muzica şi
condiţiile vieţii contemporane). Aflăm astfel cele trei fenomene pe care le vom avea de
înfruntat odată cu această dezvoltare: abundenţa informaţiei, instaneitatea
informaţiei şi mobilitatea, fenomene care ne sunt prezentate şi explicate pe
scurt.
În introducere ne sunt amintite semnificaţiile, funcţiile
şi importanţa partiturii, a concertului,
a înregistrării, dar şi a lucrării muzicale în sine. Ne este explicată metoda
ficţionalistă, pe baza căreia este conceput acest ghid: „Numim fincţionalism metoda
de compoziţie sau analiză ce creează ficţiuni sonore posibile, cu enunţuri de
tip simbolic.” Pentru o mai bună înţelegere, ne sunt date exemple chiar din
lucrările compozitorului (de exemplu, Frenesia
pentru orchestră) şi astfel, odată cu aceste explicaţii intrăm în
„laboratorul”, în „bucătăria” compozitorului. Ne sunt dezvăluite secretele
compoziţiei, aflăm cum gândeşte şi ce gândeşte sau ar trebui să gândească un
compozitor atunci când concepe o lucrare; sau din contră, poate că nu trebuie
să se gândească la nimic.
Exemplele muzicale şi schiţele care
apar în carte ne vin în ajutor pentru a înţelege mai bine fenomenul compunerii.
Autorul ne prezintă schiţele iniţiale ale partiturilor sale, modul în care el a
gândit o anumită lucrare încă de la început. Aflăm astfel dacă este important
să ţinem cont de ideile iniţiale sau să lăsăm imaginaţia să predomine, aflăm
dacă este bine să avem un plan înainte de a începe să compunem, sau din contră,
să scriem exact aşa cum simţim, fără a respecta vreo regulă.
Pe parcursul cărţii avem acces şi la
arsenalul propriu de notaţie al compozitorului, ne sunt prezentate schiţe cu
notaţii, cu semne şi figuri ce vizează un anumit procedeu componistic.
Aflăm, aşadar, că vocaţia de
compozitor implică responsabilitate, răbdare, intuiţie, imaginaţie, inspiraţie,
planificare şi informare.
În încheierea cărţii găsim şi o
listă a lucrărilor muzicale reprezentative ale compozitorului Dan Dediu, cât şi
o concluzie semnată de Doina Rotaru, din care aflăm părerea dânsei referitoare
la această carte: “...este o carte despre pasiunea şi dragostea investite în
fiecare sunet de un compozitor adevărat[...]. Unică prin abordarea originală şi
prin acribia cu care sunt descifrate şi lămurite toate cotloanele tainice ale
fenomenului componistic, cartea de faţă proclamă nevoia de cultură şi de
irigare ideatică a imaginaţiei, pătrunzând în mintea şi bucătăria compozitorului şi a secretelor măiestriei scriiturii
componistice.”
Recomand cu drag această carte
tuturor celor care sunt la început de drum în frumoasa carieră de compozitor,
dar şi celor care vor să ştie după ce se ghidează un creator al muzicii atunci
când compune. Veţi descoperi lucruri interesante, sfaturi preţioase şi veţi
afla răspuns la orice întrebare care vă bântuie mintea în ceea ce priveşte
acest domeniu al artei, o parte a lumii, mereu nouă, care renaşte odată cu
fiecare lucrare muzicală.
Toate acestea ne sunt aşezate în
pagină şi oferite cu drag de un remarcabil pianist, profesor şi compozitor de
muzică clasică al zilelor noastre: maestrul Dan Dediu.
Comentarii
Trimiteți un comentariu