Medicina şi muzica
Autor: Andrei Athanasiu
Editura Muzicală, Bucureşti, 1986
Cartea
este structurată pe 5 capitole: capitolul I – Legătura dintre medicină şi
muzică, capitolul II – Influenţa Muzicii
asupra organismului uman, capitolul III – Tipologia muzicienilor şi
caracteristicile muzicii, capitolul IV – Patografie şi creaţie muzicală şi
capitolul V – Muzicoterapia încadrate de o introducere şi de bibliografie.
În
introducere autorul justifică alegerea subiectului şi motivele pentru care s-a
simţit dator să împărtăşească aceste idei cu noi, publicul meloman, sau noi,
cei aflaţi în aria medicinii.
Aflăm
aşadar că lucrarea de faţă a fost schiţată încă din 1956, la constituirea
orchestrei de cameră a medicilor. Ideile care au stat la baza scrierii acestui
volum au fost marile teme de cercetare care s-au făcut în ultimii 20 de ani cu
vedere la phiso-fiziologie şi muzicoterapie: studiul efectelor
psiho-fiziologice ale muzicii, analiza „puterii afective” a muzicii şi fundamentarea
ştiinţifică a muzicoterapiei receptive şi active.
„Cele
peste douăzeci de secole de istorie europeană ne arată numeroasele relaţii
între lumile muzicii şi medicinii. Astăzi aceste relaţii se contuniă, se
dezvoltă şi se diversifică, astfel încât fiecare dintre domenii face să profite
şi celălalt de propriile sale progrese.”
Primul
capitol (Legătura dintre medicină şi
muzică) ne arată legăturile existente între medicină şi muzică încă din
Evul Mediu. Arta de a vindeca bolile prin „cântul magic”, exorcizări sau
incantaţia magică erau exemple concrete de fenomene în cadrul cărora muzica şi
medicina se împleteau şi se subordonau.
Alte
dovezi ale acestei legături puternice dintre muzică şi medicină sunt chiar
însuşi compozitorii care au practicat în paralel aceste 2 meserii, sau au mers
o bună perioadă de timp pe drumul medicinii, ca mai apoi să se dezvolte ca
muzicieni desăvârşiţi. Ne stau ca exemple: renascentistul Jean-Baptiste Besard,
germanul Christoph Schultze, francezul Hector Berlioz, romanticul Alexander
Borodin sau compatriotii nostri Liviu Comes şi Carol Miculi.
În
capitolul următor (Influenţa Muzicii
asupra organismului uman), aflăm încă din primele rânduri care este
influenţa muzicii asupra organismului nostru: „Lumea sunetelor posedă o
inteligibilitate imeidată, căci elementele care o compun pot induce stări
variate, trecând prin exaltaţiile bucuriei, apăsările melancoliei şi modulaţia
infinit de tandră a dorului, practic, toate aspectele fundamentale şi derivate
ale manifestării sensibilităţii umane.”
Este un
capitol frumos construit, în care ne sunt descrise toate stările prin care
putem trece prin intermediul muzicii, atât cele bune, cât şi cele mai puţin
bune. Aflăm despre „modul defectuos” de a asculta muzică, atunci când aceasta
devine doar un „zgomot de fond”, despre influenţa unor anumite sunete asupra
circulaţiei sanguine sau modificările presiunii arteriale.
Dar ce anume înseamnă muzica? Înseamnă ritm,
melodie şi o armonie. Vorbind despre acestea, autorul ne explică influenţa lor
asupra organismului. Astfel, regularitatea ritmică are ca efect o „inducţie
motrice”, iar mişcarea duce la dans. În cazul melodiei, aceasta este definită
ca „un ansamblu de sunete succesive, de înălţime variabilă”. Aceasta este în
raport direct cu afectivitatea, ea dă sens continuitîţii noastre psihologice,
„permiţând să traducă o întreagă gamă de emoţii”.
În ceea
ce priveşte armonia, aceasta este văzută ca fiind o simultaneitate de sunete
(acorduri), care provoacă efecte disonante sau consonante. Acestea produc reacţii
afective şi mentale. Alternarea consonant-disonant este elementul principal
într-o lucrare muzicală, care captează atenţia.
Lăsând
la o parte aceste aspecte, revenim la influenţa muzicii asupra corpului şi
aflăm alt lucru de mult ştiut dar niciodată analizat ca atare. Audiţia muzicală
poate provoca diferite modificări fiziologice precum: tahicardie, respiraţie
profundă, transpiraţia mâinilor, frisoane etc.
Aceste
aspecte au fost analizate mai amănunţit de fundaţia dirijorului Herbert von
Karajan, care a acceptat să se supună unor teste, prin care să măsoare
„efectele stresului emoţional provocat de muzică”. Astfel, în timpul unui
concert, energia fizică consumată de dirijor avea mai puţine repercursiuni
asupra sistemului nervos, decât puterea emoţională a muzicii, iar membrii
orchestrei prezentau o tahicardie cu o frecvenţă de până la 150 de bătăi pe
minut.
Tot în
acest capitol este abordat şi subiectul privitor la „geneza pierderilor
auditive”. Un studiu din anul 1981 al lui J. Rabinowitz a arătat că tinerii
care frecventează localuri în care muzica depăşeşte un anumit prag limită al
decibelilor, pot suferi de pierderi auditive permanente. Dar şi în cazul
membrilor unei orchestre lucrurile nu stau prea diferit. Cercetările făcute pe
110 muzicieni ai unei orchestre elveţiene, în funcţie de factori variabili
(vârstă, ani de activitate, poziţie în orchestră, etc) au arătat că la peste 50
dintre ei muzica de intensitate mare a provocat o oboseală auditivă, ţiuituri,
durerei de cap sau nervozitate.
În următorul capitol (Tipologia muzicienilor şi caracteristicile muzicii) trecem un pic
în zona psihologiei şi aflăm care este seria de tipologii care le este aplicată
muzicienilor în general (calmi sau temperamentali, introvertiţi sau
extrovertiţi) ne este explicat pe larg fiecare tip de personalitate, dar şi
cauzele acestor manifestări.
Un alt
lucru interesant în acest capitol, ar mai fi prezentarea cercetărilor
referitoare la studiul grafologic al scrierii muzicale (partituri), dar şi
scrisul de zi cu zi al compozitorilor. Ne sunt prezentate exemple de scrisori
ale compozitorilor şi explicaţii pe baza acestora. Aflăm că Beethoven avea
o personalitate puternică (scriere
rapidă), un caracter ursuz şi puţin comod (inegalităţi exagerate în înălţime,
lărgime, direcţie), cu salturi dispoziţionale (scăderea în înclinarea
scrisului). Scrisul lui Wagner trăda o vitalitate debordantă, dar şi o
agresivitate, în schimb cel al lui Chopin denotă un stil personal rafinat,
eleganţă, meticulozătate şi răbdare.
În capitolul „Patografie şi creaţie muzicală” ne sunt prezantate şi într-un fel
explicate, bolile marilor muzicieni-compozitori, dezvoltând ideea că „durerea,
suferinţa, boala pot să deschidă accesul la noi forme de viaţă, la experienţe
unice, la producţii artistice deosebite [...] Suferinţa stimulează,
perfecţionează caracterul, extinde sfera simpatiei umane, valorifică bucuria,
aprinde scânteia invenţiei.”
Ultimul
capitol (Muzicoterapia) ne relevă cea mai importantă arie a medicinii cu
referire la muzica: muzicoterapia sau meloterapia.
Prin
muzicoterapie înţelegem utilizarea complexului sunet-pacient în scopul tratării
unor anumite afecţiuni. Muzica însă „nu poate să fie operativă în profunzimea
noastră decât dacă ansamblul vibraţiilor care o compun găseşte în noi o
corespondenţă, intră în rezonanţă cu vibraţiile noastre interioare, daca
tempo-ul său se acordă cu al nostru, dacă melodia ei trezeşte în noi un ecou.”
Ne sunt
prezentate modalităţile de aplicare a muzicoterapiei, indicaţiile simptomatice
ale muzicoterapiei, şi toate afecţiunile pe care le poate trata muzica.
Există
însă şi limite ale muzicoterapiei, fiind anumiţi subiecţi asupra cărora muzica
să nu poată avea nici un efect. Aici vorbim de 3 fenomene: nereceptivitatea
subiectului la muzică, rezistenţele subiecţilor la muzica audiată (se consideră
că acest „tratament” este dificil de aplicat muzicienilor profesionişti,
deoarece ei se apără intelectualizând şi conştientizând audiţia muzicală) şi
neeficacitatea (muzicoterapia nu înlocuieşte psihoterapiile ci doar se asociază
cu acestea).
În încheierea cărtiie apare o concluzie înţeleaptă, cu
care să rămânem tot în spiritul legăturii dintre muzică şi medicină: „Influenţa
muzicii asupra organismului are o serie de efecte favorabile, dar [...] pot să
apară şi efecte nedorite sau chiar dăunătoare. Am comparat aceste efecte ale
muzicii cu efectele benefice administrării unui medicament, care însă poate să
provoace şi reacţii adverse, prin utilizare nejudicioasă sau abuzivă[...]”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu