Muzica şi publicul
Coordonatori: Mircea
Voicana, Lucia-Monica Alexandrescu, Vladimir Popescu-Deveselu
Editura Academiei
Republicii Socialiste Romania, 1976
Cartea a fost realizată pe baza cercetării întreprinse de un colectiv format din 26 de persoane, coordonaţi fiind de: Mircea Voicana, Monica Alexandrescu şi Vladimir Popescu-Deveselu.
Prezentul volum a fost
scris având la bază statistici şi cercetări, punctul central fiind sociologia
muzicii, reprezentat de public. Structurată pe 8 capitole, cartea ne prezintă
legăturile ce iau naştere între oameni şi muzica din faţa lor. Aflăm ce sunt
criticile, dacă pot fi constructive sau nu, aflăm rolul criticilor şi influenţa
lor în mass-media cu privire la concerte.
Primul capitol intitulat „Preliminarii la o analiză a relaţiei
muzică-public” este de fapt o introducere a ceea ce urmează să aflăm. Aici
ne sunt aduse la cunoştinţă date referitoare la primerile scrieri, primele
cronici muzicale şi modul în care ele au fost primite. Aflăm că relaţia
creator-interpret-public este una foarte importantă, poate chiar cea mai
importantă, ea având efect asupra lucrărilor ulterioare ale compozitorilor, dar
şi asupra percepţiei publicului.
Pentru a putea să
cunoaştem publicul ca atare, spune autorul, trebuie să avem în vedere câteva
elemente: caracterul colectiv, dar şi cel conştient al publicului şi caracterul
de opinie.
Receptarea muzicală
trebuie şi ea văzută din mai multe puncte de vedere. O primă problemă de care
se poate lovi un compozitor este receptarea limitată de către omul zilelor
noastre a unei muzici prea noi, prea
moderne, desfăşurată într-un ritm mult prea alert.
O altă problemă cu care se
confruntă muzica în zilele noastre este gradul de acceptare al ei. Dacă în
trecutul nu foarte îndepărtat omul căuta căile de acces la muzică, aceasta
făcându-l să se relaxeze şi să se simtă bine, acum omul se simte împresurat de
aceasta, întânlnind-o la fiecare pas, din abundenţă.
Aşa cum ne anunţă şi
titlul: „Despre clasificarea publicului
muzical”, în următorul capitol se încearcă o clasificare a auditoriului.
Constată, că există atâtea feluri de public, câte genuri şi stiluri muzicale.
Avem public de muzică popularp, public de muzică clasică, public de operă, sau
public de operetă etc.
Capitolul al treilea „Muzica în procesul comunicării” ne
informează cu privire la particularităţile contemporane ale procesului
comunicării în muzică, dar ne sunt prezentate şi interferenţe ale muzicii cu
alte arte, de exemplu cu plastica, ne sunt aşezate pe hârtie gândurile unui pictor
cu privire la publicul căruia i se adresează.
În capitolul următor „Rolul instituţiei muzicale în propagarea
muzicii” autorul ne vorbeşte, aşa cum ne putem da seama din titlu, despre
instituţiile care formează acest public, despre şcolile în care se predă
muzica. Instituţia este văzută ca fiind un factor de difuzare a muzicii.
Tot în acest capitol este
conbătută o statornică şi importantă problemă: reprezintă succesul din partea
publicului şi valoarea artistică? Deşi nu aflăm clar răspunsul, ne este sugerată
idea că valoarea artistică a unui interpret care se urcă pe scenă sau a unei
lucrări interpretate de acesta nu este reprezentată neapărat de succesul pe
care îl are îl faţa unui public.
Problema cu valoarea
artistică este oricum una subiectivă, putând fii privită din foarte multe
puncte de vedere.
În capitolul intitulat „Rolul criticii” aflăm importanţa
existenţei criticilor în muzică, rolul acestora în societatea muzicală şi în
dezvoltarea interpretului sau a compozitorului. Rolul pe care în are un critic
într-o societate este descris foarte frumos în acest capitol: ”Fiind alături de
public pentru a-l apăra de non-valori, criticul nu trebuie totuţi să fie
complezent cu publicul. El trebuie să-i atragă atenţia atunci când greşeşte,
să-l facă să regrete că a scăpat mari evenimente artistice preferând altele
mediocre, dar lansate cu mai amre fast.”
Capitolul al 6-lea denumit
„Specificitatea cercetării sociologice.
Ancheta-posibilităţi şi limite” ne prezintă cercetările, testele şi
sondajele de opinie ce au fost făcute în vederea stabilirii unui prototip de
public, şi în vederea aflării aşteptărilor auditoriului cu privire la muzică.
Penultimul capitol „Aspecte din istoria formării publicului
muzical” scoate la suprafaţă toate acele exemple memorabile din istoria
muzicii, dar şi a artelor în care
creaţii dovedite ulterior remarcabile au fost socotite drept proaste de către
presa şi publivul acelor vremuri. Unul din exemplele cele mai elocvente este
chiar Ludwig van Beethoven, care astăzi mult interpretat în sălile de concert
şi este catalogat ca fiind un model pentru multe generaşii ulterioare de
compozitori.
Ultimul capitol „Educaţia muzicală şcolară în cadrul relaţiei
muzică-public” ne vorbeşte despre practica educaţiei muzicale şi metodele
de predare din cadrul instituţiilor româneşti şi etapele aferente procesului de
formare a unui public muzical.
Comentarii
Trimiteți un comentariu