SIMN la cea de-a 22-a ediţie
Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi şi-a deshis de curând porţile şi promite nonconformism, exclusivitate, prime audiţii absolute, lansări de carte, masterclass şi multe alte surprize ce le vom descoperi pe parcurs.
Sub genericul „este ceea
ce este”, seria evenimentelor SIMN se va desfăşura în Bucureşti în perioada 19
- 27 mai, ele având ca scop promovarea muzii contemporane româneşti. În
legătură cu programul estetic al Festivalului, Irinel Anghel notează în
caietul-program: Farfuridi poate cânta în ritm
de Bossa-nova? Doi cântăreţi pot oferi un spectacol în vitrină unui
public ce îi priveşte de afară? Putem crea, în loc de moduri de sunete, moduri
de aşteptare? Se poate imagina o operă SF pe ruinele Palatului Voievodal?
Barrie şi Barbie îşi pot lua cafeaua de dimineaţă pe scenă?
Acum, însă, vreau să mă
rezum la descrierea unui concert aflat printre primele care au deschis
festivalul SIMN. Este vorba despre
concertul ce a avut loc la Sala Radio pe data de 23 mai.
În ciuda faptului că
sala a fost mai mult goală la reprezentaţia orchestrei – ici-colo, doar capete
de oameni şcoliţi, din domeniul muzicii, profesori, compozitori, aşadar, oameni
avizaţi - concertul a fost unul atractiv, reunind lucrări foarte diferite ca
stil, dar care au avut totuşi un punct comun: originalitatea concepţiei de la
care s-a pornit. Fiecare lucrare pleca de la o anumită idee fixă, de la o
poveste, de la o întâmplare.
Seara a fost deschisă de
Simfonia a V-a de Sorin Lerescu,
numită şi „simfonia viselor”: „De ce a viselor? Pentru că trăim, de multe ori
fără să ştim, <<între real şi ireal>>, între două realităţi
paralele: una sesizabilă, frustă, alta sentimentală, sensibilă [...]”, după cum declara
compozitorul.
De ce a viselor? mă
întreb eu. Probabil datorită stării continue de incertitudine, uneori de un
calm copleșitor, alteori de o agitaţie
obositoare, parcă reuşeşti să şi distingi realul de ireal. Numele celor trei părţi pe care este
structurată simfonia păstrează şi
ele aceeaşi idee: Vis, Ireal, Lumină.
Prezentată în primă
audiţie absolută, lucrarea debutează cu o stare de incertitudine, de nelinişte,
care însă îşi va găsi rezolvarea curând. Distingem aici dialoguri între
diferite instrumente cu rol antitetic: flaut – contrabas, harpă – contrabas
etc. Percuţia are un rol important în crearea atmosferei pline de dramatism.
Seara a continuat cu Diferencias pentru saxofon bariton a lui
Cornel Ţăranu, ce l-a adus în faţa publicului pe solistul francez Daniel
Kientzy. Am remarcat interpretarea excepţională
a acestuia – unu dintre cei mai preţioşi prieteni ai României, căruia i-au fost
dedicate zeci de lucrări de o valoare inestimabilă – şi fără de care istoria
muzicii româneşti ar fi fost incontestabil mai săracă! Daniel Kientzy este un
artist internaţional de avangardă, dedicat muzicii contemporane.
Acesta devine muzician
profesionist la vârsta de 16 ani, cântând la chitară bas în diferite orchestre.
Descoperă mai târziu muzica clasică, începând studiul saxofonului şi al
contrabasului. Devine interesat de muzica veche şi de instrumentele de epocă.
Se perfecţionează în acustică, electroacustică şi tehnici de înregistrare şi de
tratare a semnalelor sonore. Daniel Kientzy este recunoscut ca inventatorul
saxofonului contemporan. Face studii fără precedent asupra celor şapte membri
ai familiei Saxofoanelor. Acesta va contribui la înnoirea fundamentală a
potenţialului timbral şi expresiv al acestui instrument.
Lucrarea este inspirată
din cea a compozitorului spaniol Antonio de Cabezon: „Titlul exprimă diferenţa
dintre 2 lumi muzicale, care, în principiu antinomice, la un moment dat se vor
întrepătrunde” spunea Cornel Tăranu.
Conceptul ce a stat la
baza compunerii acestei muzici a fost unul foarte interesant. La finele piesei,
peste coda ce recapituleză toate temele din expoziţie, compozitorul suprapune
motivul principal al autorului spaniol, un concept original dealtfel, care a
creat o sonoritate interesantă. Cele două planuri, cel tonal şi cel atonal,
fuzionau însă perfect.
Ultima lucrare a serii
i-a aparţinut lui Adrian Iorgulescu: Simfonia
a III-a pentru orchestră, orgă şi cor de femei. Lucrul la această simfonia
începe în anul tricentenarului Johann Sebastian Bach, fiind astfel dedicată
acestuia. Compoziţia înglobează caracteristicile Barocului, ale Clasicismului,
urmat de Romantinsm, Neoclasicismul bartokian şi stravinskian, ajungând până la
muzica zilelor noastre, toate acestea însă, într-un limbaj personalizat.
Muzica cu care ne
confruntăm noi astăzi, aşa-zisa muzică nouă, este o muzică în care nu mai
trebuie să priveşti atent solistul să vezi dacă îi iese sau nu pasajul solo de
virtuozitate sau dirijorul ca să îţi poţi da seama dacă totul decurge bine,
dacă toată lumea e în sincron, asta pentru că aici ai parte de surprize la tot
pasul. Aceasta este o muzică ce trebuie privită şi ascultată ea singură, ruptă
din context, pentru că numai ea are cuvântul.
Comentarii
Trimiteți un comentariu