Vrei să fii profesor de pian?
AUTOR : Lavinia
Coman
CARTE : Vrei să
devi profesor de pian?
EDITURA: Editura
Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti
Activitate de cercetare muzicologică
a doamnei Lavinia Coman constă în publicarea în presa de specialitate a peste
90 de articole şi studii precum: Constanţa Erbiceanu, cercetare monografică;
Pianistica Modernă; Vrei să fii profesor de pian?. Este membră a Uniunii
Compozitorilor şi Muzicologilor din România, secţia muzicologie şi membră a
EPTA (Asociaţia profesorilor de pian din Europa).
Volumul intitulat “Vrei să fii
profesor de pian?” constituie baza
obligatorie pe care ar trebui să o aibă
toţi cei care aleg meseria pedagogică. Etapele sunt expuse pas cu pas,
de la detaliul la multilateralitatea tehnicilor şi a psihologiei actului
pedagogic.
“Explicaţiile, soluţiile, opţiunile
pe care ţi le prezint vin din sinteza unei experienţe de multe zeci de ani, a
mea şi a colegilor mei, membrii ai comunităţii profesorilor de pian. S-ar putea
ca tu, cu mintea şi sufletul tinere, să găseşti soluţii mai potrivite pentru
una sau alta dintre probleme. Nu te sfii, aplică-le şi fii mândru de tine dacă
au fost încunuunate de succes. Îţi doresc reuşită deplină. De asemenea îţi urez
ca pe tot parcursul carierei tale să trăieşti fericirea de a practica
profesiunea pentru care te simţi chemat cu adevărat.”
Cartea este structurată pe 10
capitole în care sunt tratate subiecte de pedagogie, probleme legate de tehnica
pianistică, ne sunt prezentate competenţe, abilităţi şi răspunderi ale
profesorului de pian, particulariăţile de vârstă ale elevilor, cât şi aspecte
ale studiului la pian:
I. Repere pentru cunoaşterea personalităţii
elevului care se iniţiază în studiul instrumentului
II. Cunoaşterea particularităţilor de vârstă
ale elevului- o cheie a succesului pedagogic
III. Proiectarea activităţii didactice în
învăţământul pianistic
IV. Lecţia de pian ca entitate de bază a
procesului de educaţie muzical-instrumental
V. Evaluarea – componentă eseţială a
învăţământului muzical
VI. Pregătirea elevului pianist pentru
performanţa publică
VII. Aspecte ale studiului la pian
VIII.Iniţierea în arta cântatului la pian
IX.Tehnica pianistică, un concept
psihomotoric. Evoluţia noţiunii, concepţii şi puncte de referinţă
X.
Competenţe, abilităţi, răspunderi ale profesorului de pian
Ne sunt oferite modalităţi practice
de aplicare a metodelor pedagogice în vederea obţinerii rezultatelor optime.
Exerciţiul este esenţial pentru a
deveni un pianist bun. Când cânţi la pian şi încerci să progresezi spre a
deveni un gigant al pianului, e important să fi conştient de anumite capcane,
care te pot impiedica sa-ti atingi obiectivul.
Este o experienţă minunată să
progresezi ca şi pianist şi muzician, dacă exersezi într-un mod sensibil,
utilizând experienţa unui mentor şi răbdarea şi precizia unui chirurg.
Sentimentul că te apropii de ţelul tău îţi dă satisfacţie şi încredere in tine.
Procesele de învaţare te pot conduce spre ţelurile tale, dar când exersezi,
s-ar putea să înveti în mod inconştient unele lucruri care s-ar putea să-ţi
limiteze progresul. Astfel, aflăm din această carte cum putem elimina toate
acele piedic, care ne incetinesc progresul. Ele pot fi de ordin psihic (emoţii)
sau de ordin tehnic (greşeli în interpretarea partiturii).
Un capitol important este şi cel în
care autoarea ne descrie pas cu pas etapele ce trebuiesc urmărite în pregătirea
elevului pianist pentru performanţa publică, sau cel care tratează proiectarea
şi desfăşurarea activităţii didactice în învăţământul pianistic, capitol în
care ne sunt explicaţi pe larg termini precum: proiect didactic, proiect de
lecţie sau strategia desfăşurării didactic.
O importanţă aparte îi este dedicată
necesităţii unei metodologii moderne a învăţământului pianistic. Sunt analizate
modelele interpretative Liszt, Chopin, Schumann şi Debussy, până la pianistica
raveliană, considerată emblemă a artei instrumentale moderne.
În încheierea volumului ne sunt
expunse patru importante anexe, ce prezintă o trecere în revistă a repertoriului
pianistic de bază: cel pentru începători, cel romantic, de muzică românească
pentru pian şi creaţie modernă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu