Muzică românească pe scena Ateneului
Joi, pe data de 6 iunie, am avut ocazia să ascultăm pe
lângă Rahmaninov şi Mendelssohn şi o piesă românească de Paul Constantinescu.
Aceasta a fost şi lucrarea de rezistenţă, punctul de atracţie al serii. Mulţi
dintre noi veniserăm în acea seară tocmai pentru a mai asculta muzică
romînească... pe plaiuri româneşti, ciudat, nu? Se simte nevoia de un imbold
pentru a valorifica şi promova mai mult muzica românească. Dar oare de la cine
aşteptăm acest imbold?
La pupitru a stat în acea
seară dirijorul Ronald Zollman. Născut la Anvers, a început studiul pianului la
vârsta de 4 ani. A urmat conservatoarele din Anvers şi Bruxelles, iar din 1967
a studiat cu Igor Makévitch şi Nadia Boulanger la Paris. Începând cu anul 1973
se lansează într-o carieră internaţională de succes, conducând orchestre din
Europa, America de Nord şi de Sud. (Foto:www.wikipedia.com)
Seara muzicală a debutat cu uvertura „Hebridele”
a lui Felix Mendelssohn. Am observat aici gesturile foarte exacte ale
dirijorului, meticulozitatea, dragostea pentru perfecţiune şi muzicalitate. La
părţile rapide dirijorul dădea dovadă de exactitate şi rapiditate, iar la
momentele lente ale lucrării reuşea să fie foarte descriptiv, foarte plastic.
Planurile sonore erau bine evidenţiate de dirijor, temele principale scoase
foarte frumos în evidenţă, iar partida de suflători a sunat în acea seară - zic
eu - mai bine ca niciodată sub bagheta lui Ronald Zollman.
În anul 1829, călătoria în
Scoţia îi prilejuieşte lui Mendelssohn vizitarea Insuleleor Hebride, de pe
coasta vestică, precum şi a Grotei lui Fingal de pe insula Staffa – aşa ia
naştere uvertura de concert omonimă. Este un gen autonom şi inovator, unde
uvertura nu aparţine unei opere, ci are o existenţă independentă.
Cea mai surprinzătoare
trăsătură a uverturii este plasticitatea remarcabilă a descrierilor sonore.
Frumuseţea sălbatică a locului pare să-l fi marcat pe compozitorul Mendelssohn,
căci chiar în seara respectivă îi scrie surorii sale o scrisoare căreia îi
ataşează motivul muzical inspirat din peisaj, din care se va naşte tema
principală a lucrării. Cât depre tema a doua la fel de puternic descriptivă ca
şi prima, a fost considerată de Sir Donald Tovez drept cea mai frumoasă melodie scrisă vreodată de Mendelssohn.
Partitura datată 16 decembrie 1830 a fost revizuită în anul 1832, iar prima
audiţie a avut loc la Londra pe data de 14 mai 1832, într-un concert în care
mai figura şi o altă lucrare a compozitorului, şi anume Uvertura Visul unei nopţi de vară.
A urmat Concertul pentru pian şi orchestră de
Paul Constantinescu, o muzică de o expresie profund originală, ce a reprezentat la vremea ei o
deschidere de drumuri, sub multiple aspecte, pentru şcoala românească de
compoziţie din a doua jumătate a secolului XX.
Concertul pentru pian şi orchestră a fost compus în anul 1952 şi a
avut prima audiţie la data de 16 1953, în interpretarea pianistului Valentin
Gheorghiu, acompaniat de orchestra Filarmonicii sub conducerea lui Constantin
Silvestri. Închipuiţi-vă numai cât de maestuoasă şi impecabilă a fost acea
seară pentru cei prezenţi în sală.
Concertul se deschide cu o
introducere - Sostenuto – prin care
trăsătura de dramatism dominantă în prima parte se impune cu fermitate. În
partea propriu – zisă – Allegro –
materialul tematic îşi dovedeşte caracterul folcloric fără echivoc. Corzile
intonează o linie melodică ce se impune memoriei prin formule metro-ritmice
repetate, instrumentul solist având un discurs variat, de la pasaje arpegiate,
la cele cu acorduri compacte. Este un moment de virtuozitate, dar care pe
parcurs se transformă în momente de linişte, de calm, de sobrietate, ceva
seren, care ne transpune parcă într-o altă lume, una ideală, de basm.
Partea a doua este una de
o frumuseţe aparte, o muzică cu un caracter descriptiv, melancolic, dar în
acelaşi timp sobru, fiind presărată şi ea de teme folclorice, însă cu un
caracter mai puţin pronunţat faţă de muzica din partea întâi, o muzică uneori
modală, alteori de un pur caracter romantic al secolului XVIII.
De asemenea am putut
observa dialogul ce lua naştere între pianul solist şi orchestră, aici cu un
important rol de acompaniator al melodiei principale Dacă prima parte a fost
una senină, acum totul a fost uşăr învăluit în mister, dezvăluind o muzică ce
putea foarte bine să figureze ca şi coloană sonoră a unui film.
Tema
a doua prezentată mai întâi la oboi, este preluată apoi de pian, fagot şi
violoncel. Partea a treia -Presto-
este scrisă într-un ritm alert, având un caracter de dans popular. Construcţia
formală este de rondo. Ideea muzicală conducătoare fiind intonată la început în
unison, de clarinet, fagot şi corzi. Obervăm aşadar, importanţa pe care Paul
Constantinescu o atribuie instrumentelor de suflat. De asemenea percuţia a avut
şi ea un rol important în toată această mică poveste.
Solista a dat dovadă de o
tehnică impecabilă, de muzicalitate, de sensibilitate, am remarcat uneori însă
gesturile un pic cam teatrale care nu prea îşi aveau rostul, dar nu erau însă
deranjante.
După terminarea lucrării,
mintea mea făcuse imediat conexiunea cu concertul de pian al lui Radu Paladi, o
lucrare la fel de tumultoasă şi plină de pasiune, presărată la tot pasul de
teme folclorice.
Lucrarea care a încheiat
seara a fost Simfonia „Clopotele” op.35 de Serghjei Rahmaninov. Textul acestei
simfonii îi aparţine poetului Edgar Allan Poe.
Începutul simfoniei ne
sugerează o sărbătoare veselă, luminoasă, cu chemările tonice ale tenorului
solist, dar care proiecteză o umbră ce va stărui pânî la urmă ca un leit-motiv
al întregii lucrări. Şi totuşi finalul ultimei mişcări, Lento lugubre, aduce
lumină, prin cele 11 măsuri care încheie lucrarea cu un suav solo de flaut.
Ceea ce era uneori
deranjant în interpretarea acestei simfonii era faptul că uneori, orchestra era
ca sonortitatea cu mult deasupra pianului solist, lucru care devenea chiar
frustrant, ma aflam în primele rânduri şi nu reuşeam să desting prezenţa
pianului solist.
Prezenţa în a treia parte
a corului a făcut totul mult mai sobru, mai solemn, mai măreţ chiar, dar
totodată luminos, cu caracter festiv. Vocile soliste au fost unele foarte bune,
cu o dicţie impecabilă şi o forţă în voce excelentă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu