George   Enescu  Un   muzician   singular

AUTOR : Viorel Cosma
CARTE : George Enescu - un muzician singular
EDITURA: Editura Institutului Cultural Român


         
   Această carte îl descrie pe George Enescu ca o personalitate polivalentă. Îl vedem pe Enescu în postura de compozitor, dirijor, pianist, violonist, interpret şi pedagog.
            S-a născut în anul 1881, în comuna Liveni-Vârnav, judeţul Botoşani, şi a murit în 1955, în exil, la Paris, departe de patria sa. Primele noţiuni de muzică le primeşte de la Mihail Zoller, Costache Enescu şi Nicolae Filip, urmând apoi să studieze la “Conservatorium für Müsik und darstellende Kunst der Gesellschaft der Musikfreude” din Viena cu Siegmund Bachrich, Josef Hellmesberger-junior sau Robert Fuchs.
            A fost membru fondator şi preşedinte al Societăţii Compozitorilor din Bucureşti, a fondat şi a susţinut cu fonduri personale, Premiul Naţional de Compoziţie “George Enescu”, a publicat articole, cronici, eseuri şi interviuri.
            Creaţia sa cuprinde: muzică de teatru, muzică simfonică, muzică vocal-simfonică, muzică concertantă, muzică de cameră, muzică pentru pian, muzică corală şi muzică vocală. Geniul său creator îl regăsim însă şi în creaţia literară, publicistică şi memorialistică sau orchestraţii, transcripţii şi cadenţe.

            Cartea cuprinde două părţi, prima fiind scrisă în limba română, iar cea de-a doua în limba engleză. Aceste părţi sunt structurate la rândul lor în capitole cu titluri sugestive:.
1.      Paradoxul aisbergului enescian
2.      Muzicianul enciclopedist
3.      Compozitorul vizionar
4.      Ganditor al viorii
5.      Vrăjitor al claviaturii pianului
6.      Dirijatul? Un joc încântător
7.      Un profesor singular peste timp
8.      Popas după 50 de ani de nemurire (1955-2005)

            Autorul îl descrie pe Enescu ca fiind o fire retrasă, tăcută, modestă, fiind o persoană care a vorbit foarte rar despre persoana sa, despre creaţia sa sau despre partiturile aflate în lucru.
            Neajunsurile şi suferinţele personale nu au lipsit din viaţa compozitorului. Copilul-minune sau acel “ Mozart român” - aşa cum l-a numit critica muzicală din Viena - a trăit de mic departe de căldura familiei, alegând drumul care avea să-l ducă spre succes, un drum pe cât de anevoios, pe atât de frumos. Traumatismul psihic al mamei sale şi lipsa unei locuinţe stabile, au contribuit de asemenea la drama interioară a micului Enescu.
            O altă situaţie, care în scurt timp va deveni pentru el o adevărată deznădejde, va fi nerecunoaşterea pe plan mondial a creaţiilor sale şi a talentului său. Astfel, Enescu devine aidoma personajului principal din opera Oedipe, iar muzica devine pentru el un fel de confesiune.   
            Aşa cum frumos spunea Enescu: “Nu mi-am servit ţara decât cu armele mele: condeiul, vioara şi bagheta”[1], acestea erau lucrurile cele mai de preţ ale compozitorului, erau singurele care îi puteau exprima zbuciumul interior.
            Titlul - “George Enescu - Un muzician român” - nu este nici el ales aleatoriu. Datorită faptului că nu a putut fi clasificat şi inclus într-un curent, stil sau şcoală, “Enescu s-a singularizat în secolul XX, astfel încât pur şi simplu a fost exclus din ierarhia valorilor componistice!”, astfel, el a devenit un muzician singular. 
            La Enescu melodia este cea pusă în prim plan, având un “caracter popular românesc”. Întâlnim în creaţia enesciană heterofonie şi polifonie intermitentă, îmbinări foarte interesante de timbre instrumentale, mobilitate armonică şi tonală, şi o inspiraţie ce se face din miturile antice şi mioritice.
            Socotit ca fiind unul dintre cei mai de seamă interpreţi ai primei jumătăţi ai secolului XX, Enescu s-a remarcat în primul rând prin vigoarea şi prin respectul total al partiturii. Tehnica sa era una originală, nefiind adeptul regulilor stricte, academice, ţinea braţul departe de corp şi cotul ridicat. Un rol important îl acorda şi arcuşului, care pe lângă faptul că era aderent la coardă, trebuia să aibă părul slab întins, aşa încât sunetul să devină unul transparent.  
            Latura sa pedagogică s-a aflat multă vreme în umbra carierei de interpret, însă aflăm că Enescu nu a fost doar profesor de vioară, ci şi profesor de compoziţie, teoria muzicii, istoria muzicii şi pian. Foarte interesant este şi faptul că violonistul îi dădea elevului libertatea absolută în alegerea digitaţiei, a arcuşului şi de ce nu a nuanţelor.
              “Acest compozitor vizionar al secolului XX a fost redescoperit prea târziu, chiar de către compozitori români, ce l-au adoptat - fără rezerve – ca şef de şcoală, mai ales după moarte. Creator al amplelor structuri sonore, strălucit exponent al gândirii pastorale atât de specifice spiritului latin, meditativ, luminos, maestru al coloraturii timbrale folclorice autohtone, George Enescu a deschis o perspectivă excepţională generaţiei care l-a urmat.”[2]



[1] George Enescu – Un român singular, Viorel Cosma, pag.11
[2] George Enescu – Un român singular, Viorel Cosma, pag.17

Comentarii

Postări populare