“Otello” în deschiderea stagiunii la ONB
Cu ocazia celebrării a
200 de ani de la naşterea marelui Giuseppe Verdi (10 octombrie 1813), Opera
Naţională din Bucureşti şi-a deschis porţile pentru iubitorii de cultură,
invitându-ne să luăm parte la un spectacol plin de iubire, patos, invidii, dramatism,
gelozie, şi trădare, într-un cuvânt: Otello.
Penultima dintre
operele compuse de Giuseppe Verdi, după piesa omonimă a lui William
Shakespeare, Otello, denumită iniţial
Iago datorită complexităţii acestui
personaj malefic, a avut premiera mondială la Teatro alla Scala din Milano, în
1887, având un real succes.
În
seara de joi, 17 octombrie, am gustat un pic din magia verdiană, într-un decor static,
simplist, gri, chiar rece, în care doar personajele au strălucit. La pupitrul
orchestrei s-a aflat dirijorul Adrian Morar, care a scos foarte bine în
evidenţă melodia verdiană, de o frumuseţe pe alocuri copleşitoare.
Spectacolul a
beneficiat de o distribuţie de excepţie, unde am putut vedea caractere şi personalităţi
complet diferite, voci puternice, care şi în situaţii de stres, tensiune şi
uneori supărare şi-au dus cu îndârjire rolul până la capăt, pe parcursul celor
4 acte, interpreţii făcând dovada unor reale calităţi.
I-am
văzut în rolurile principale pe: Marius Vlad Budoiu - invitat (Otello), Iulia
Isaev (Desdemona) şi Valentin Vasiliu (Iago). Bineînţeles că nu au fost de neglijat nici celelalte
roluri. Ba din contră! Aveam la un moment dat impresia că rolurile secundare se
aflau într-o continuă competiţie cu cele principale, atenţia îmi era de multe
ori atrasă de forţa lui Liviu Indricău (Cassio), de timbrul lui Andrei Lazăr
(Roderigo) sau de vocea dramatică a Soranei Negrea (Emilia). I-am avut în
distribuţie şi pe: Mihnea Lamatic (Ludovico) şi Iustinian Zetea (Montano).
Nu
au fost deloc de neglijat rolul lui Cassio, interpretat de Liviu Indricău, care
pe mine m-a impresionat prin sunetul curat şi claritatea de nedescris cu care
intona fiecare pasaj. L-aş fi văzut cu succes chiar şi în rolul lui Otello,
însă spre deosebire de Marius Vlad Budoiu, care s-a dovedit a fi un tenor
dramatic de o forţă impresionantă, Liviu Indricău nu dispunea de acel
dramatism, vocea sa fiind una încă prea “tânără” pentru dramatismul acelui rol.
Să rămânem tot în
acestă zonă, în care am propus o comparaţie între vocile din rolurile
principale şi cele din rolurile secundare. Am văzut deasemenea o Emilia (Sorana
Negrea) puternică, care se afla la debut, o voce foarte bună, un timbru uşor
răguşit, care mergea lejer în zonele grave şi care totuşi reuşea să îşi
păstreze acea căldură în glas.
Desdemona în imaginea Iuliei Isaev a fost una
perfectă, care a emanat feminitate şi delicateţe. Aceasta a ştiut cum să coducă
melodia verdiană în fraze lungi, arcuite frumos, învăluite într-un lirism
deosebit, lucruri posibile datorită vocii suave şi calde a acesteia. Cele mai
bune momente ale Desdemonei au fost cu siguranţă cele din primul, dar şi din
ultimul act, în care soprana îi murmura tristă Emiliei cântecul salciei.
Aici, chiar de la
începutul actului, observăm în partitura verdiană alternanţa Major – Minor, sonoritate
ce anunţă parcă sfârşitul tragic al piesei shakespeariene. Aceste sonorităţi nu
sunt decât entităţi ce semnifică Binele şi Răul, Iubirea şi Ura.
Celebra batistă a Desdemonei,
cea de la care a şi pornit conflictul întregii poveşti, parcă este
personalizată în regia Verei Nemirova,
prinde viaţă şi îl tulbură pe Otello. Este un fel de leitmotiv ce apare în
ultimele acte numai în forma sa plutitoare, căzând din cer. Pentru a accentua
şi mai mult această idee, în scena finală, Desdemona şi Otello, vor muri pe
scena plină de batiste.
“Pentru
Iago, glasul de mare robusteţe şi rezonanţe de bronz al baritonului Ştefan
Ignat a fost potrivit coloristic”, afirma Costin Popa într-o cronică la
câteva zile după premiera operei Otello din cadrul Festivalului “Geroge Enescu”. Ei bine, nu ştiu
dacă pot spune acelaşi lucru despre debutul lui Valentin Vasiliu în rolul lui
Iago din acea seară. Baritonul a avut de conturat un personaj dificil, masiv. O
voce cu o sonoritate uşor înfundată, o voce care la început părea a fi destul
de penetrantă şi de puternică, un personaj ce avea până la urmă un rol
principal, poate chiar peste rolul lui Otello, s-a dovedit a fi puţin şters şi
retras, uneori mult prea la locul lui pentru o personalitate malefică ca cea a
lui Iago.
Personajul
principal , Otello, interpretat de tenorul Marius Vlad Budoiu, a fost unul cu siguranţă
fascinant şi demn de respect!
Acesta ne-a
arătat stilul cameleonic de care poate da dovadă vocea sa. Astfel, a trecut de
la pasaje pline de lirism, de fineţe, în nuanţe de piano şi chiar pianissimo
(duetele cu Desdemona din primul act) la momentele tulburătoare pline de
neîncredere, de gelozie, de ură, în care îi auzim pregnanţa, dramatismul şi
forţa vocii (ultimele 2 acte, dialogurile cu Iago).
Vocile
soliştilor s-au încadrat foarte bine în acţiunea operei, dar ţin să menţionez şi
corul, pregătit de maestrul Stelian Olariu, care a dat dovadă de o pregătire
temeinică atât în privinţa interpretării, cât şi în privinţa mișcării scenice.
S-au
observat unele mici decalaje între orchestră şi solişti în actul I, care însă
au fost repede trecute cu vederea la apariţia Desdemonei (într-o frumoasă
rochiealbă), care, alături de soţul ei aprindea în mijlocul scenei flacăra ce
simboliza triumful în război dar şi în iubire.
Acum să ne îndreptăm
către partea interesantă şi savuroasă a spectacolului. Scenografia a fost
asigurată de Viorica Petrovici, care declara într-un interviu: „Costumele sunt contemporane, cu trimiteri
spre diferite zone geografice. Nu am dorit să creez o lume artificială, ci o
lume care există şi trăieşte şi astăzi” (www.adevărul.ro). Nu pot să spun că am
fost pe deplin fascinată de gecile de jeans prespălat, de imaginea lui Otello
îmbrăcat în cămaşă, vestă de piele şi încălţat în bocanci, dar uneori prefer să
le văd pe acestea, în locul costumelor şi rochiilor de epocă care deabia îi
lasă pe solişti să se mişte.
Ei
bine, scenografia, în colaborare cu regia, au dus la un rezultat mai mult decât
interesant. „Găselniţele” Verei
Nemirova în ceea ce priveşte partea de regie au stârnit
în sala atât râsete, cât şi laude. Însă toate au fost
acceptate într-un final şi ridicate la rangul de formidabil. O viziune modernă
a piesei, un aer proaspăt adus scenografiei, au fost după părerea mea foarte
bine venite.
Dar asta nu înseamnă că nu am găsit regiei şi minusuri.
De mare efect a fost cortina care cădea la începutul spectacolului, nu am înţeles
însă locul ei pe scenă, acea pată enervantă de culoare roşie care a rămas
neclintită până la sfârşitul duetului Desdemonei cu Otello, ea urmând a fi
scosă pe parcursul actului I. De asemenea, mi s-a părut comic faptul că
intrarea lui Otello în scenă a fost scoasă total din context şi dusă undeva în
lojă, sau aprinderea luminilor în momentul în care Iago îşi cânta malefic aria,
fapt care, pe mine cel puţin, m-a distras complet de la acţiunea operei.
Mulţi l-au considerat un minus,
însă eu îl trec la plusuri ale regiei, apariţia lui Iago la sfârşitul actului 4
în aceeaşi lojă în care a apărut Otello. Acest gest simboliza faptul că Iago a
reuşit să îl învingă pe eroul principal, iar acum stătea neclintit în lojă, -
în acelaşi loc în care la început Otello apăruse învingător alături de soldaţii
săi – privind ultimele clipe de nebunie şi furie ale acestuia. (Foto: Laurențiu
Ilie)
Comentarii
Trimiteți un comentariu