Richard Clayderman
în concert la Sala Palatului
în concert la Sala Palatului
De când se
tot perindă pe scenele noastre în ultima vreme tot felul de “vedetisme” ale
muzicii, nu m-a mirat când am văzut trecut numele pianistului Richard
Clayderman pe un afiş.
De ce “vedetisme”?
Este un termen des utilizat de critici, dar şi de oameni în general pentru a
descrie această clasă de vedete care au în vedere în primul rând abordarea unor
lucrări deja cunoscute şi accesibilitatea la publicul de toate vârstele.
Dar cine îi poate învinui pe
cei ca Richard Clayderman, sau André Rieu, oameni care în locul unei cariere de
solist de muzică clasică au ales să îşi câştige existenţa prin orchestrarea şi
interpretarea melodiilor comerciale, intrând astfel mult mai uşor la inima oamenilor
simpli, care mai degrabă apreciază un “Love story” decât un Preludiu şi o fugă
de Bach.
Unii îl
consideră pe Clayderman un zeu al pianului, alţii doar o altă vedetă, cine este
de fapt acest Richard Clayderman?
Supranumit
"Prince of Romance", Richard Clayderman este singurul artist francez
cu discuri care se vând şi astăzi (palmares: 70 milioane de copii în peste 57
de ţări). Susţine aproape 200 de concerte anual, în săli arhipline. Clayderman
este un colecţionar de trofee, fiind deţinătorul a peste 267 discuri de aur şi
70 discuri de platină. (eventim.ro)
Ei bine,
mare mi-a fost mirarea când, cu două zile înaintea concertului lui Clayderman,
am primit un telefon prin care prietena mea mă anunţa că nu mai poate merge din
cauza unei probleme la locul de muncă şi m-a invitat pe mine.
Cum puteam
să refuz? Am acceptat, ba chiar acesta era şi şansa de a dezminţi sau de a
confirma zvonurile cu privire la Richard Clayderman.
Aşadar, în seara de joi 21 martie, mă aflam la Sala
Palatului unde avem să îmi dau mie însămi un verdict cu privire la acest domn
Clayderman, care, după spusele presei, ar fi devenit cel mai popular artist din
ultimele decenii.
Cu o sală
plină până la refuz, seara a început cu un scurt concert susţinut de
Hypnotique, (trupă formată din 4 fete) singura trupă de electric violin din
Europa. Hypnotique s-a regăsit şi în a doua parte a serii în orchestra care l-a
acompaniat pe Richard Clayderman pe scenă.
După acest moment muzical
oferit de trupa Hypnotique, am vizionat un scurt film de prezentare despre
pianist, după care Richard Clayderman şi-a făcut apariţia pe scenă în aplauzele
frenetice ale publicului. Pe scenă, alături de artist, s-au aflat şi membrii
Cameratei Regale şi percuţionistul Daniel Ciampolini, care a oferit momente
spectaculoase alături de solist.
Încă
de la începutul concertului artistul a interpretat cea mai cunoscută şi iubită
piesă a sa “Ballade pour Adeline“, moment la sfârşitul căruia
Clayderman a oferit celor din public partiturile pieselor sale.
Din peste 2
ore de muzică, amintesc melodii precum “You raise me up”, “Claro de luna”,
“West Side Story”, “Chariots of Fire”, “Where Do I Begin” (tema din “Love
Story”), “Spartacus: Adagio of Spartacus and Phrygia”, “Dolannes Melody” sau
“Lady Di”, toate acestea integrate într-un adevărat spectacol de lumini şi
imagini.
Ce am
apreciat la el? Sensibilitatea, grija pentru sunet, pentru nuanţă şi uneori
chiar profunzimea cu care gândea şi interpreta piesele ce erau deja ştiute de
publicul întreg, ar fi putut să le cânte pur şi simplu, ei bine nu a facut-o.
Aşadar,
care-i concluzia? Da, Richard Clayderman este într-adevăr o personalitate a
muzicii, dar a muzicii comerciale, de ambient. Nu îl putem pune pe acceaşi
treaptă cu un Evgheni Kissin sau Krystian Zimerman, dar se pare că el chiar
este un semizeu al pianului pentru un public ce nu este de specialitate, sau
care nu se vrea a fi de specialitate când vine vorba de concertele lui
Clayderman.
Piesele sunt unele simple
din punct de vedere armonic, sunt comerciale, orchestrate într-o manieră foarte
plăcută, dar în nici un caz nu vorbim aici de o tehnică bună sau virtuozitate,
poate eventual de un tuşeu plăcut şi rafinament, dar atât şi nimic mai mult.
Sau da, poate ar mai trebui adăugat ceva: şarmul franţuzesc, şi chimia dintre
el şi public (mai ales dintre el şi doamne).
Seara a
fost una plăcută, de relaxare, o seară, în care mintea mea pot spune că s-a
răsfăţat. Aici nu a mai contat tehnica, partitura abordată, uneori nici
sunetul. Tot ce a contat în acea seară a fost show-ul, atmosfera per ansamblu,
care de ce să nu recunosc au fost foarte bine realizate.
Aşteptăm
acum cu nerăbdare următorul concert, cel al lui Andrea Bocelli, nume ce se află
deja pe buzele tuturor. Alt concert,
altă agitaţie, alt verdict de dat. (Foto: Paul Voicu).
Foto: www.iconcert.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu